Det gick rätt snabbt där i början och det gjorde så att alla skivbolagsdirektörer satte morgonkaffet i fel strupe. Nu verkar det dock som de har förstått att det inte går att tjäna så mycket pengar på musikutgivningen i sig, men allt det runtomkring är det som man tjänar på. Konserter, exklusiva utgåvor och samlarprylar. Men vad ska filmbranschen hitta på för att tjäna pengar på sina filmer i framtiden när nedladdningen av film blir ännu mer utspridd? Börja auktionera ut alla prylarna som fanns med i filmen eller låta skådespelarna signera biljetterna?
Men gratisgenerationen nöjer sig inte med detta. Kollektivtrafiken ska vara gratis och studieböckerna likaså. Det finns en uppsjö olika gratis-sajter där man gratis kan ta del av allt mellan himmel och jord. Nu finns det t o m en sajt med bara gratis evenemang i Stockholm. Jaha, vad ska kulturarbetarna tjäna pengar på då när publiken kan se finkultur helt gratis? Men det kan ju på sikt innebära att etablerade ställen måste sänka biljettpriserna för att kunna konkurrera med gratisställena. Bra när man tänker efter.
Låter det som jag är negativ? Inte alls. Jag välkomnar detta, men det som är intressant är vad som ska komma härnäst. Kanske gratis cyklar för att främja hälso- och miljötänkandet i Sverige. Det vore ju en bra idé, men vem ska då betala cykeltillverkarnas löner? Troligtvis någon sponsor som sätter sin fula logga över hela cykeln. Ju mer man tänker desto snurrigare blir man.
Av Andy W 18 apr 2007 02:32 |
Författare:
Andy W
Publicerad: 18 apr 2007 02:32
Ingen faktatext angiven föreslå
Kultur, &, Nöje, Övrigt, Kultur & Nöje, Övrigt, generation, gratis, tar, över, sverige, egentligen, generation, gratis, generationen, växte, upp, ok, ladda, ner, musik, början, 2000talet | föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå