sourze.se

Sjuka chefer

Vad kan man förvänta sig av en chef? I alla fall att man inte ska bli utskälld varje vecka.

Alla vet vi väl hur vi vill att våra chefer ska bete sig? Chefen ska allra helst vara en person man kan förlita sig på, samtidigt som man ska kunna respektera honom/henne för de kunskaper och erfarenheter denne besitter. Vissa sprider bara mer rädsla inom företaget, än en gemytlig stämning.

"Du har en hjärna, se till att använda den."
"Jaså, har du nervösa attacker och får ont i hjärtat och har blåmärksliknande symptom runt revbenen? Oj då så synd, men se till att göra ditt jobb."
"Det här var ett enormt stort misstag."
"Jag förväntar mig inget av dig."

De här citaten är tagna ur verkligheten, en skrämmande sådan. Alla från samma chef.

Ska det få lov att vara så? Är det sådana repliker en chef ska säga till sina anställda? Nej och åter nej. En chef ska finnas där som ett stöd när oklarheter råder. En bra chef kan på ett bra, kort och enkelt sätt förklara hur ett problem kan lösas, inte göra ett problem större än vad det redan är. En chef ska ha inställningen att vilja lära upp sina anställda, inte att läxa upp dem. Information är makt. Om chefen inte delar med sig uppstår givetvis fel, som han själv har skapat för att han inte vill dela med sig.

Många vill bli chefer för att det låter coolt och det ligger prestige bakom ordet. Men sanningen är den att det är enormt stor skillnad mellan ordet chef och ledare. Det finns medfödda ledare som ingen sätter sig upp emot. De här ledarna får den respekt de har för att man ser att de har något att dela med sig av och de kan visa vägen, utan att försöka "bossa runt" gruppmedlemmarna. Man föds till ledare, men chef är man på pappret. Däri ligger den stora skillnaden. Inte alla chefer är ledare. De som tror något annat har fått mycket om bakfoten.

Här är ytterligare citat tagna från verkligheten. Alla har sagts på samma företag av samma chef.
"Hon tittar alltid på mig som om hon inte fattar ett enda ord av vad jag pratar om."
"Om du fortsätter så här kommer du att fördärva hela projektet."
"Jag gillar inte dig. Du är för slö och har inte fattat ett dugg vad jag precis har sagt."
"Du är ett ashål och förbannat arrogant."
"Är du verkligen så gammal som du säger att du är? Dina humörsvängningar tyder på något annat."

De som tror sig vara människokännare är tyvärr alltför ofta raka motsatsen. Man ska inte behöva säga en sådan sak. Det ska komma fram genom att umgås med personen.
Tacka vet jag chefer som tar tillvara på sina anställda och ser de som värdefulla tillgångar, guldgruvor och nyckeln till framgång.


Om författaren

Författare:
Yvonne Björklund

Om artikeln

Publicerad: 10 sep 2006 22:37

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: