Hej jag heter Thomas Persson och är taxiåkare men jobbar som anställd chaufför på ett åkeri ägt av en invandrare här i Stockholm. För någon månad sedan bytte han ut en av sina taxibilar mot en Volvo V70 Bi-Fuel CNG Metan/Bensin och 30 dagar senare bytte han ut en bil till mot ytterligare en Volvo V70 Bi-Fuel CNG Metan/Bensin.
Jag kör för ett av de större taxibolagen i Stockholm och bolaget försöker profilera sig med miljöbilar i och med Stockholmsförsöket. Detsamma sker hos alla Stockholms taxibolag i mindre eller större utsträckning. Jag tycker att det är bra och det tycker väldigt många kunder också, för så bra har det aldrig varit att köra taxi sedan jag började 1991 som efter att jag började köra mijötaxi. Faktum är att det har blivit så populärt bland taxibolagen att gasen inte räcker till oss här i vår huvudstad. Den tar ofta slut på stationerna, pumparna trasiga eller så räcker inte trycket.
Att trycket inte räcker till beror på att kompressorerna som ska trycka fram gasen på stationerna är mycket dyra och då köper man inte en som är tillräckligt stor för att göra jobbet. En gasstation kostar cirka 3 miljoner att bygga och användandet av stationerna har fyrdubblats de senaste sex månaderna. Det har gjort att stationerna är underdimensionerade redan innan de tas i bruk. Det tar nämligen ganska lång tid för en kompressor att bygga upp rätt tryck. Speciellt om den är för klen för jobbet.
En av anledningarna till att man inte har tillräckligt med pengar är att AGA som tillhandhåller stationernas gas får betala all utrustning i stort sätt själva och nu har högre omkostnader än de har räknat med, när efterfrågan kräver att man bygger ut snabbare än planerat. De har ibland fått 20 i bidrag till vissa stationer men jag tycker att stadshuset skulle ha hjälpt till mer då det faktiskt är stadshustet som har drivit fram Stockholmsförsöket.
Sedan tycker jag att det är anmärkningsvärt att det inte finns en enda stor gasstation inne i Stockholm. Tydligen har brandkåren förbjudit all försäljning av brandfarliga drivmedel innanför tullarna. Närmast är Haga Norra, sedan kommer Statoilmacken på Bogårdsvägen och Shellmacken vid Brommaplan.
En tank på en Bi-Fuel rymmer 22 liter och man kommer cirka 20 mil på den. En taxi kör mellan 30-50 mil på ett normalt pass, det är i medeltal är två mil att köra vid varje tankning och man kanske måste köra runt till flera mackar för att hitta en som ger tillräckligt med tryck så att man får fyllt. Ofta får man kanske bara åtta liter på den första och då är det lite vanskligt ge sig ut för att utföra körningar.
Man ska tänka på att en av fördelarna med att köra miljötaxi helt klart är att man får stå längst fram på terminalerna på Arlanda när man ska hämta kund. Men då kräver Luftfartsverket i höst att man kan visa upp att man har kört 80 på alternativbränslet, gasen. En sådan här bil har nämligen en 30 liters bensintank också och om man inte får tag i gas så kommer man köra på bensin istället tills man får tag i mer gas. Om man inte gör det så är man inte en miljöklassad bil längre och mister sin status på Arlanda. Hur det är med statusen hos färdtjänsten vet jag inte, men som miljöbil har man förtur på deras körningar också. Och färdtjänsten har massor med körningar varje dag.
Ett av problemen är alltså att det inte finns tillräckligt med gas i Stockholm. Man hade trott att Stockholm Vatten skulle sälja sin gas till detta projekt men så har det inte blivit. De säljer den för tillverkning av el och får därför EU-bidrag. Tydligen tjänar de mycket bättre på det än de 10 kronor de vill ha av AGA. Märk att gasen kostar 10-11 kronor på pumpen, AGA måste göra en förtjänst annars kan man inte finansiera sin verksamhet
Som en jämförelse kan sägas att i Jönköping säljer man gasen för 6 kronor då Jönköping "Vatten" inte har sett sig nödgade att göra någon förtjänst på sin gas. AGA säger till mig att man kommer att börja köpa sin gas från Jönköping för att tillgodose driften av miljöbilarna i Stockholmsförsöket.
Vad konstigt det kan bli i en stor stad där man inte samarbetar utan som det tycks bara vill synas vara miljöaktiv. Att EU köper el gjord på gas som skulle vara drivmedel för miljöbilar i Stockholmsförsöket gör ju att EU ser ut som en undrande fånig men blind jätte. Varför gör EU så? Varför betalar de ut bidrag för gasen i det här fallet?
Har Stockholm Vatten ingen miljösatsning? Handlar det bara om pengar? Jag tror att de var med på den tiden det fanns en Vattenfestival här och då fanns det väl ett genuint mijötänkande?
En sak är säker i alla fall, trängselförsöket har visat sig intressera New Yorks handelskammares vd som har varit här för att studera våra framgångar. Tydligen kostar deras köer 6,8miljarder dollar per år enligt en artikel i Stockholm City den 1 juni.
Jag har en ide om att man skulle kunna starta taxitrafik liknande färdtjänstens samplanering där man kan åka taxi billigare genom att man samåker. Jag håller på med datorer vid sidan av taxikörandet och kan tänka mig bygga en superdator som använder artificiell intelligens som skulle kunna samplanera resorna och dessutom dela upp kostnaden rättvist mellan kunderna. Jag tror att man kan ha ett taxikort som man drar när man kliver in och när man kliver ut. En typ av månadskort för taxi. Sedan skulle det vara ett gemensamt taxikonto för alla som hade taxikortet så att de kunde dela på kostnaden, ungefär som när du åker buss eller tunnelbana.
Eftersom man med stor säkerhet kan påstå att handel på börsen ger vinster tycker jag också att man skulle använda kontot för handel med till exempel fonder och på det sättet öka värdet och sänka kostanden för dom som har taxikortet.
Självklart skulle det vara ett krav att taxibilarna var miljöbilar. Jag tror också på dieslar med partikelfilter och speciellt på de nya bio-dieselhybriderna En ny typ av dieselmotor som även har elmotorer för drivningen som snart kommer till Sverige från SAAB. Tyvärr anser man inte i Stockholm Stad att dessa är miljöbilar men det gör man i övriga Sverige.
Jag tycker att en dieselmotorer som har 45 bänsleeffektivitet jämfört med en bensin motors 20 och som enligt experter utrustad med partikelfilter släpper ut minimala mängder med föroreningar och dessutom i formen bio-diesel har konstruerats om till att bli mycket mer effektiv, så klart är en självskriven miljömotor. Som ett exempel kan jag berätta att dagens dieselmotorer som bygger på CommelRail teknik har ca 300 bars tryck i insprutnings munstycken emedan den nya biodieseln har 1600 bar. Det betyder att bränslet kan finfördelas mycket mer än vad tidigare har varit möjligt. Så mycket att man inte längre behöver köra på vanlig diesel. Man kan köra på alternativa bränslen.
Vad tycker du? Håller du med så skriv i kommentararena här under artikeln så ska jag svara. Kanske kan vi bygga vidare på någonting av detta.
Av Thomas Persson 15 aug 2006 10:00 |
Författare:
Thomas Persson
Publicerad: 15 aug 2006 10:00
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå