sourze.se

Legenden om bana 1:71

Vad är legenden om bana 1:71 och hur föddes uttrycket "Right At First Try"? Här är historien bakom den.

Vad är legenden om bana 1:71 och hur föddes uttrycket "Right At First Try"? Här är historien bakom den.

Året är 1964 och Volvo Personvagnar häller på att bygga bilen P1800. På banan 1:71 där dom gör dörrmonteringar finns en man som man kallat in från Turkiet. Han är en av dom första utländska gästarbetarna som man så desperat behövde när det inte fanns tillräckligt med folk som behövdes till industrin. Denna man är kvalitetsexpert med en examen från universitetet i Instanbul och inriktningen kvalité. Han hämtades från Istanbul just på grund av hans utredning som kallades “Do it right at the first try". Denna Turkens namn var Gökhan Gözmet och Gökhans mycket speciella mänskliga egenskaper var att han alltid var glad och spridde glädje och mänsklighet omkring sig på banan 1:71. Min egna farfar jobbade där under hans ledning och intygar att det var en fantastisk människa och en mycket bra chef. Gökhan var inte bara en otrolig människa, han var dessutom den som startade en ny Era inom Volvo Personvagnar med sitt nya kvalitétstänkande som i princip gick ut på att man skall göra rätt på första försöket men för att kunna göra detta så måste en arbetsglädje infinna sig för att nå ett gemensamt mål.

Gökhan var en öppen människa och hade aldrig några problem att prata med folk och gjorde det gärna under sina bilturer runtom i Sverige. Många långa stunder i bilarna med främmande människor som pratade om sina olika livsöden blev det. Min farfar åkte till exempel upp till Dalarna för att hämta en pryl på Asea som fabriken behövde. Under denna resa så blev två olika livsöden förklarade och avklarade vilket naturligtvis skapade en otroligt fin relation dom emellan.

Oturligt nog så blev denna turk ihjälkörd av en tysk i en Toyota och det är här det märkliga börjar. Under denna olyckliga dag så fick inte Volvofabriken någon ordning på EN ENDA av sina P1800. Samliga bilar man gjorde på banan 1:71 fick dörrar som gnisslade när man stängde dom och det gick inte att få dom till att sluta gnissla.. Dessa nio bilarna som gjordes under denna dag fick en märklig "anda" nämligen att ägarna till dessa bilarna samtliga säger att "det var en bra bil att sitta och prata i och det gjorde jag gärna med främmande människor".

Nåväl, banan 1:71 rationaliserades senare bort men den öppnades nyligen igen då en ny Jeep skulle börja tillverkas år 2000. Samma år så blir en ny turk produktionsledare med inriktning på kvalité och det visar sig att han är släkt med Gözmet

Genom ett sammanträffande så blir han projektledare för ett nytt projekt på Volvo som tre olika arbetare för Volvo olika bolag tillsammans har tagit fram. Detta projektet heter "Right At First Try" och har nu börjat att rulla ut på Volvo-bolagen. I samband med detta så håller nu mycket märkliga och oförklarliga saker på att hända på alla Volvos bolag när Right At First Try-For Life sprider sig från människa till människa

Detta är ett forsök till förklaring om vad Legenden Om Bana 1:71 och födelsen av uttrycket "Right At First Try-For Life" som jag och min farfar tillsammans har kunnat sätta ihop. Det började alltså med Gözmet och året 1964.


Om författaren

Författare:
Markus Fors

Om artikeln

Publicerad: 03 apr 2005 10:23

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: