sourze.se
Artikelbild

Skolan skall vara rolig

Låt skolan vara rolig! Hellre tre roliga år på gymnsiet med medelbetyg än tre års stress utan skoj.

Jag våndas över elever som ständigt frågar efter betygen. Varför fick jag inte MVG eller varför bara G. Var och en som jobbar inom skolan känner igen sig. Givetvis hyllar lärare duktiga elever, men i lärarrummet diskuteras lika mycket eleverna med lägre ambitioner eller inga ambitioner alls.

Jag har förmånen undervisa i ämnen som de flesta elever tycker är kul, mediaämnen vilket gör att traditionella ämnesproblem sällan märks på våra lektioner. Flertalet tycker att datorer är kul och att få springa runt med en filmkamera är heller inte dumt om man är 17 år och vill förverkliga sina bilddrömmar.

Ofta säger man också, att jo men hos mig är det inga större problem. Varvid kärnämnesläraren kontrar med att "ibland undrar man hur låg ambitionsnivå man ska ha som lärare och så diskuteras givetvis betygen. Själv har jag slutat tjata om betyg i mina klasser. Om eleverna har kul och tycker att mediaämnen är toppen, jobbar de riktigt bra och betygen blir ofta skapliga, medan övriga betyg kanske inte är så upplyftande. Tänker på en bekants barn som går på en sk elitgymnasium i Stockholm. Där skickas eleverna till terapi för att klara av att få bara ett VG, och specialval och extraval av mer eller mindre nyttiga ämnen läggs till för att visa att man verkligen är en duktig gymnasist. Tänker på mina elever som glatt hejar i korridoren och helt seriöst säger det är kul på mina lektioner. Man riktig myser. Längtar efter de små busungarna. Varje vår kommer frukten av tre års studier varvid många skulle behöva ytterligare år i skolan. Studentmössor på, ballonger och tal. Fester och tårar allt i en salig blandning. Betygen blir för många underordnat - det är 12 års tvångströja som är slut, beskriver de själva tiden.

Men när de också lägger till att de tre åren trots mindre bra betyg varit de roligaste åren under hela skoltiden sväller, lärarhjärtat. För tre roliga år, är kanske mer värt än tre år av stress för att få superbetyg. Förhoppningen är ju att de elever som haft kul under skoltiden inte helt dödats intellektuellt och mentalt utan kanske har lite lärlust kvar. Om inte annat har de gjort något produktivt och kreativt under sina sista tre skolår.
De var mer än vad vår generation kunde skryta med. Kreativitet kunde inte stavas till och att som elev hävda att jag egentligen "skiter i betygen" skulle fått de gamla lektorerna att svimma.

Nej hellre glada och nöjda IG elever än utmattade, trötta och neurotiska MVG klungor som tror att hela livet bara handlar om betyg.


Om författaren

Författare:
Anne Skåner

Om artikeln

Publicerad: 25 okt 2004 22:08

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: