sourze.se
Artikelbild

30 miljoner skäl att rasa?

Nu är det klippt. Nu rasar Stockholms kollektivtrafikanter. Det kan SL:s politiska ledning hoppa upp och sätta sig på.

Är det någonting som retar svenskarna till vansinne så är det slöseri med skattemedel. Det vet journalister. Det borde också den informationsansvarige på SL känna till. När DN skriver att SL skrotar sin logotyp som kostat 30 miljoner kronor klickar det säkert till i många pendlartrötta skallar, inte bara på grund av det där slöseriet. Det som retar medborgarna nästan lika mycket är de obegripligt svindlande summor som investeras i nya logotyper. Vem minns inte Sparbankens 70-talsflummiga ek? Eller Telias klatschiga droppcirklar som såg ut som avtryck efter kaffekoppen på skrivbordet.

Formgivaren Igor Kazakov på Design Systems fick uppdraget att skapa den nya logotypen för SL. Han gjorde ett bra jobb enligt branschfolk. Det är tveksamt om han cachade in alla de där trettio miljonerna själv för ett par vågräta linjer, pilen och bokstäverna S och L. Nu när vi ändå är inne på ämnet raserier, något som verkligen retar gemene man är när sådant som ser ut som en barnlek höjs till skyarna. Man glömmer att det enkla ofta är det som kräver mest mod att kreera. Utan erfarenhet och fingertoppskänsla är det svårt att snyta ur sig något som ska hålla på sikt.

I de trettio miljonerna som SL nu "slösat" bort räknar man självklart in appliceringen av logotypen på bussar, tunnelbanor, i tidtabeller, väntkurer. Sådant kostar pengar. Men man hinner inte tänka så långt innan blodet störtar upp i knoppen. Här har SL:s informatörer något att bita i.

Frågan kvarstår ändå, hur kunde det gå så fel? SL:s politiska styrelse känner sig överkörd. De fick inte vara med och tycka till om utformningen. Den tidigare ledningen höll dem utanför beslutet. Anna Berger Kettner, socialdemokrat och styrelseordförande i SL, tycker att de borde förankrat processen i styrelsen. Om det finns regler för hur sådana här förändringar ska gå till har hon naturligtvis rätt, i princip. Men om hon är lite smidig och vaken och mån om företagets goodwill så borde hon inse att det här är smällar man får ta.

Svälj förtreten, Anna Berger Kettner. Ge ledningen en reprimand, fortsätt på den rallade rälsen och introducera den nya logotypen ända till slutstationen. Det är inte riktigt läge att reta upp stockholmsresenärerna ytterligare. Och vill du och resten av styrelsen få förståelse för höjda biljettpriser i framtiden, skyll för guds skull inte på bristande resurser!


Om författaren

Författare:
Anna-Carin Collin

Om artikeln

Publicerad: 13 okt 2004 14:01

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: