DRM tekniken, "Digital Rights Management" innebär att programmet som spelar upp musiken/filmen även samarbetar med själva apparaten som används. Med Dmr kan musik och filmbolagen bestämma att du bara kan spela låten eller se på filmen en viss tid och från en viss dator eller bärbar uppspelare.
Man säger idag att t ex en musikartist är en färskvara som slår igenom mycket fortare än förr och får en större publik men också glöms bort lika fort. Musikindustrin kan nu ta detta ett steg längre. Med hjälp av Dmr-tekniken kan de själva bestämma hur länge en artist ska spelas. Inte bara i radion utan de kommer få full kontroll även över din spelare där hemma.
Vi säger att en framtida köpare inte längre går till en skivbutik utan istället köper all musik över Internet. Att mer än 90 av populärmusiken inte längre ges ut på skiva. Musikbolagen kan då spotta ut nya säljande artister varje månad och sedan få dem att glömmas bort för att sedan slänga ut nästa och suga ut så mycket pengar det går. Tycker bolaget istället att artisten är värd att satsa vidare på, för att han eller hon är lätt att samarbeta med, kanske artisten får leva vidare inom sitt yrke ytterligare några år.
Frågan är om det är så vi vill ha det. Att kunna välja och vraka ur ett digert utbud som dock är ännu mer styrd av de stora multinationella musikjättarna än det är idag.
Av John Jensen 04 maj 2004 14:03 |
Författare:
John Jensen
Publicerad: 04 maj 2004 14:03
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå