sourze.se

Stoppa världen, jag vill hoppa av!

En del dokusåpekändisar är rentutsagt så jävla korkade att de på fullaste allvar tror att de är stjärnor i ordets rätta bemärkelse.

Medan "Big Brother Linda" snurrar omkring på kändisfester och intervjuar folk för ett kommande TV program som hon ska göra tillsammans med "Baren Meral" och "Robinson Zübedye" snurrar Farmens "Naken Janne" omkring på diskoscenerna runt om i landet och gör "helikoptern" samtidigt som han snackar om sina planer om att och skapa ett nakenparti. Det sägs att Linda har en singel som släpps snart och "Naken Janne" redan har sökt skivkontrakt hos Bert Karlsson. Vi minns alla "Robinson Emmas" "skivkontrakt" men finns det någon som kommer ihåg låten hon spelade in? Till råga på allt försöker Farmens "föredettingar" Blondie och Özcan fortfarande få skivkontrakt. Jag är en av dem som i fjol nobbade skandalparets uppvaktning om att få spela in en skiva. Det finns två saker som alla dessa och andra så kallade "dokusåpestjärnor" har gemensamt: De utnyttjas maximalt av tabloidmedia som säljer ofantligt många lösnummer på deras dumheter och naivitet och en del av dem är rentutsagt så jävla korkade att de på fullaste allvar tror att de är stjärnor i ordets rätta bemärkelse!

Det fanns en tid i Sverige när man verkligen fick göra någonting stort och jobba stenhårt för att bli uppmärksammad i media. Man strävde inte nödvändigtvis efter kändiskapet utan det kom automatiskt som en naturlig följd av att man presterade någonting som "roade eller oroade" samhället. I mitt eget fall blev jag kändis redan i mitten av 80-talet i och med att jag kom från ingenstans och skapade ett framgångsrikt skivbolag till vilket flera av landets största artister anslöt sig. Resultatet blev en rad framgångar på skivmarknaden med Mikael Rickfors, Jan Malmsjö, Lisa Nilsson mfl, vilket i sin tur väckte journalisternas intresse för min person. Sedan har vi två andra typer av kändisar, de som är födda till kändiskap som kungabarnen eller barn och fruar/sambor/flickvänner till megakändisar och till sist de som Carola, som blir kändisar över en natt. Kungabarnen, vad de än gör, blir kändisar livet ut medan en kändis som Carola kvarstår som kändis endast om hon fortsätter spela in skivor som når höga försäljningssiffror vilket Carola faktiskt har gjort. Ett bra exempel på artister som blev kändisar och sedan försvann är Herreys. Det beror, i deras fall, på att de bara fick en enda framgång - Diggiloo Diggiley. Dock var den framgången så stor att den blev historisk och ledde till att de många år senare försökte göra comeback som dock floppade. Det i sin tur gjorde dem till vad som inom mediakretsar ofta kallas för "B" kändisar.

Harpo vars låt "Moviestar" blev en världshit på 70 talet försvann från kändiskapets arena därför att han aldrig utgav någon stor uppföljare medan Björn Skifs, vars "Hooked on a feeling" låg etta på USAs topplista på 70 talet, har fortsatt sin karriär med olika sorters scen- och skivframgångar.

Den nya generation kändisar, dokusåpekändisarna, är ofta patetiska figurer som knappast kan jämföras med de traditionella kändisarna eftersom de aldrig har gjort någonting över huvudtaget för att bli kända mer än att förekomma iförda endast trosor och bh i en enda TV serie som gått intensivt under en kort period. Tjejer som Linda Rosing och Robinson Emma väljs endast på grund av deras stora bröst och jag utmanar vilken redaktör som helst som säger något annat! Vad många inte vet är dock hur mediefolket väljer deltagarna till dessa dokusåpar.

Farmens Qristina är ett gott exempel på en person som valdes av Strix Televisions redaktion enbart för att skapa bråk och kontrovers. Men bakom hennes bråkiga gestalt döljer sig en ganska intelligent kvinna som jag faktiskt haft tillfället att tala med under en TV inspelning av Robert Aschbergs "Diskutabelt" tidigare i år. Hon är en slags kvinnlig Bert Karlsson som har åsikter om allting och som kan säga vad hon tycker rakt in i kameran utan att skämmas! Hon dyker upp då och då och ger sina "åsikter" om saker och ting, men hon sträver inte efter att bli någon stjärna på popmusikhorisonten eller på annat sätt, vilket är anledningen till att hon är mer intressant än alla dessa wannabees vi läser om i kvällstidningarna dagligen.

Man kan argumentera att det även finns traditionella kändisar vars kändiskap verkar sakna substans. Två bra exempel är Anna Book och Alice Timander, men i deras fall finns andra omständigheter som gör att media håller dem "vid liv" på kändisarenan. Anna Book är en tjej som blev stjärna som 15-åring på grund av en hit som heter "ABC" och trots att hon inte gjort någonting sedan dess ändå nu nästan 20 år senare fortfarande är kändis! Att hon är kvar som kändis beror på att hennes "hit" blev evig, ungefär som Loa Falkmans "Symfonin"! Alice Timander är en kändis som aldrig har gjort någonting annat än att gå på kändisfester, men hon har under åren klätt sig på ett så uppseendeväckande sätt att hon kvarstått som intressant för tidningsläsarna. Järmfört med dessa kan man bara garva åt dagens doksåpewannabees och jag kan garantera att inte en enda av dem någonsin kommer att kvarstå som kändis om några år när doksåpornas tid blir ett blott minne.

Det finns enligt vad jag kan bedöma endast en doksåpa vars deltagare kan nå höjder inom kändiskapet och det är "Fame Factory" därför att det är den kommersielle Bert Karlsson som väljer deltagarna som verkligen har talang. Vi har redan sett bevis på detta i och med att Mattias Holmgren nu är framgångsrik som sångare i dansbandet "Barbados".

Man behöver inte vara atomfysiker för att konstatera att det är massmedia som tjänar på att skapa dessa dokusåpestjärnor, men det finns andra "B" figurer som vid sidan om, försöker inge förhoppning om stora karriärer till dessa patetiska stackare. En av dem heter Mikael Brinkenstjärna som kallar sig för "Manager" men är ökänd inom nöjesbranschen för sina arbetsmetoder. Det är han som står i kulisserna och gnuggar händerna när nya dokusåpestjärnor skapas och det är han och sådana som han som får dessa stackare att åka riket runt som bartenders och göra bort sig inför folk ungefär som Naken Janne gjort. Syftet är, precis samma som mediernas, nämligen att tjäna pengar på andras bekostnad.

Jag läste någonstans att det nu finns vissa psykologer som tjänar pengar på att specialisera sig i att hjälpa före detta dokusåpestjärnor tillbaka till ett normalt liv efter medieuppmärksamheten. Frågan är bara om det inte borde finnas sådana psykologer för mediefolket som ligger bakom det hela i första hand. Men Herregud vilken tanke - då skulle ju de i sin tur omvandlas till samhällets nästa "kändisar" och vi skulle då få ett nytt begrepp "kändispsykologer". Vill någon vara snäll och stoppa världen för jag vill hoppa av!


Om författaren

Författare:
William Butt

Om artikeln

Publicerad: 11 nov 2003 16:48

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: