sourze.se
Artikelbild

Media Alkohol Sex?

Media har blivit en alkoholhora. En hora med ett beroende.

Media är beroende av alkohol. Löpsedlar med vintips säljer lösnummer, fulla deltagare gör "bra" TV och kändisarna sörplar gratis sprit. Men media har ett ansvar. Ett ansvar som de gärna skjuter ifrån sig och i sitt försvar skyller de på att andra är värre. Media har makt. Makten att påverka och fungera som ett snabbt informationsmedium.
Den makten missbrukas. Nonchaleras.

Vad är det som attraherar så oerhört med alkohol?
Om vi bortser från att man har roligare, blir mer lättsam, det är gott, man blir härligt mossig, det är nyttigt och alla andra faktorer som diskuteras och istället koncentrerar oss på medias roll i vårt alkoholpolitiska Svedala.

Under sommaren dominerar grilldricka, på hösten lådviner, julen glögg och våren är en kompott av diverse häxblandningar i tidningarna. Idrottsmän och kvinnor firar framgångar med champagne, drinktips och veckans viner möter oss dagligen och kändisarna kör runt i gräddfilens vimmel med ett glas promille i sin högra, i vissa fall, vänstra hand.

Välj att bortse från det faktum att du kanske tycker att framgångar ska kunna firas utan att fanatiska nykterister vrider sig i plågor och att champagne är fint och så går vi till kärnan av medias förmedling. Är det okej att media förmedlar att alla dricker och att det är lika naturligt som att du borstar tänderna varje dag? De som möts av dessa signaler och påverkas mest är inte medelåldersgubbar, kontorsniklas eller mormor.

Det är unga tjejer och killar. Unga som är vår framtid och som får tecken på vad som är norm och som i sin tur tar det vidare med sig i livet. Vill vi att våra tonåringar, och även barn, sitter och kollar in när deltagarna i storebrorhuset super sig redlösa, bråkar och spyr och tar in detta som normalt beteende? Ungdomstidningar och livsstilsmagasin tipsar om den billigaste ölen på charterresan och serien "Sex and the city" har gett Cosmopolitan fyra framgångsrika ansikten.

Alkohol normaliseras och gränserna suddas ut.
Media måste börja se nyanser. Rannsaka sig själva. Ta sitt ansvar.


Om författaren

Författare:
Jessica Sandberg

Om artikeln

Publicerad: 06 nov 2003 18:40

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: