sourze.se

Visst - det var ju verkligen radikalt

En måndag i borjan av oktober fick jag min etikett...

Skolan är full av norska tjejer.
Blonda norska tjejer med isiga blå ögon.
Blonda norska tjejer som studerar marketing.
Jag fasar när jag möter dem, i grupper om fem, i korridorerna.

Det ges en konferens som heter "yo-mi mejor aliado", eller något liknande. Det låter jävligt rätt. Jag är min främsta alierade. Skulle vilja gå på konferensen men jag vet att den kommer handla om hur man slår sig fram som företagare. För jag går på en business school. Där folk har ljämna vita tänder, lövtunna laptops och polosportskjortor.
Amerikanerna pratar jättehögt och äter luften i uppehallsrummet med tydliga bett. Konst är sånt man kan ha på väggen hemma. Konst är Van Gogh och Rembrandt och Lenny Kravitz är kung över världen.

Och de blonda, norska tjejerna studerar marketing.

Förtvivlat försöker jag förklara hur en tröja med texten "sexy" lär en fjortonåring, och en trettiofyraåring med för den delen, att hon är kropp och inte intellekt. Sju tomma blickar mot mig i klassrummet och Italienskan:

-Esa chica es muy radical. Den här tjejen är väldigt radikal.


Om författaren

Författare:
Emma Färnström

Om artikeln

Publicerad: 14 okt 2003 10:39

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: