sourze.se

Feminister och cykeltjuvar

Jag har flera gånger blivit bestulen på cyklar. Min reaktion på dessa stölder har varit att göra polisanmälan och att bli heligt förbannad på de individer som inte respekterar andras egendom.

Jag hade förstås kunnat reagera annorlunda. Jag hade kunnat konstatera att cykelstölder är oerhört vanliga och att polisen inte verkar göra några större insatser för att gripa cykeltjuvar. Av detta kunde jag ha dragit slutsatsen att det tycks vara mer eller mindre socialt accepterat att stjäla cyklar. Sålunda kunde jag själv med gott samvete ha gått ut och stulit mig en ny cykel. För varför ska inte jag stjäla när så många andra gör det?

Detta andra förhållningssätt, dvs att rättfärdiga stöld med argumentet att alla andra också stjäl, är givetvis inte acceptabelt ur samhällets synvinkel. Ur ett rent filosofiskt perspektiv kan dock även detta resonemang fungera. Men - och nu kommer det viktiga - man kan inte använda sig av båda resonemangen samtidigt! Det blir naturligtvis en fullständigt absurd och ohållbar dubbelmoral om man fördömer stöld men samtidigt stjäl och försvarar sitt handlande med argumentet att alla andra också gör det!

Men just en sådan dubbelmoral och total brist på konsekvens präglar ofta feministisk retorik. Å ena sidan kritiserar man vissa traditionellt manliga beteenden som man anser vara sexistiska och kvinnoförnedrande. Å andra sidan uppmuntrar man kvinnor att ta över just dessa manliga beteenden för att visa att kvinnor minsann kan behandla män precis som män behandlar kvinnor.

Ett aktuellt exempel på denna dubbelmoral är en nyligen utgiven fotobok av Britt-Marie Trensmar med titeln "Mangrant". Boken innehåller tydligen foton på nakna män i mer eller mindre utmanande och sexuellt laddade poser. Som komplement till bilderna finns korta texter om erotik och om manskroppen, skrivna av bland andra Gudrun Schyman och Birgitta Stenberg. Resultatet är såvitt jag förstår ett slags ganska oskyldig mjukporr för kvinnor eller möjligen för homosexuella män. Och givetvis har boken fått övervägande positiva omdömen av de ständigt lika politiskt korrekta kulturskribenterna. Exempelvis skrev Kvällspostens Linna Johansson i en förhandsrecension att "det är en bra grej att göra Slitzporr, fast med män" KvP, 11/6.

Missförstå mej inte. Jag har inget emot att det ges ut böcker med bilder på karlar som visar kuken. Om det finns kvinnor som tänder på att titta på foton av nakna män så är det förstås inte mer än rättvist att de ska få göra det. Det finns ju som bekant en uppsjö av mer eller mindre grov pornografi som riktar sig till män. Varför ska det då inte produceras porr för kvinnor, om det nu finns en efterfrågan för det?

Nej, det som stör mig är att både de skribenter som medverkar i "Mangrant" och de kritiker som berömmer densamma troligen är samma människor som annars fördömer pornografin som kvinnoförnedrande, objektifierande och sexistisk. De är antagligen samma människor som annars menar att porr bidrar till att skapa osunda utseendeideal och en osund sexualsyn. De är kanske till och med samma människor som brukar hävda att "porr är våldtäkt i teorin" och som tycker att det är helt okej att krossa rutor i porrbutiker eller att spreja över H&M-affischer för att manifestera sitt hat mot manssamhällets exploatering av kvinnor. Men när man nu vänt på steken. När det är en kvinna som, så att säga, exploaterar manskroppar, då är det plötsligt okej. Ja, det är inte bara okej, utan till och med något positivt och önskvärt!

Och det är givetvis här resonemangen krockar. Antingen anser man att pornografi är principiellt fel eftersom pornografin objektifierar och exploaterar människor, och skapar osunda utseendeideal och en snedvriden sexualsyn. Och om man anser det måste rimligtvis nakenbilder på män riktade till kvinnor vara lika fel som nakenbilder på kvinnor riktade till män. Eller anser man att det är helt okej att kvinnor kan njuta av bilder på nakna män utan att det är något moraliskt fel i det. Men då måste man rimligen också acceptera det omvända förhållandet - alltså att män kan njuta av bilder på nakna kvinnor, utan att ha några moraliska invändningar.

Det fungerar inte att vara både för och emot pornografi samtidigt, lika lite som det fungerar att fördöma stölder och samtidigt stjäla.


Om författaren

Författare:
Rolf Hansson

Om artikeln

Publicerad: 26 sep 2003 12:42

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: