sourze.se

Mat endast till de bilburna!

Matvarukedjorna bidrar till glesbygdens utarmning och de svagare gruppernas i samhället utsatthet. ICA-koncernens agerande i min uppväxtstad Gävle är ett talande exempel.

Saknar du bil? Är du ungdom, student med taskig ekonomi? Är du pensionär som inte har råd eller kanske inte vågar köra bil längre? Bor du centralt och går till jobbet och därför anser att du inte behöver någon bil? Är du kanske rent av miljömedveten och har svalt propagandan om kollektivtrafikens alla företräden och bilismens avigsidor? Glöm det. Du finns inte. I alla fall inte enligt de stora matvarukedjornas statistiska underlag.

De första som valde att svika småfolket var märkligt nog korporationerna. I förort efter förort lades konsumbutikerna ner. Nedskärningar och omstruktureringar var orsaken. Kvar fanns evige konkurrenten ICA som på de flesta ställen levt sida vid sida med konsumbutikerna under mer eller mindre fredlig konkurrens. Nu fanns alltså bara ICA kvar. Och man slog sig för bröstet som småfolkets värnare och landsbygdens företrädare som genom ett pärlband av lanthandlar höll den svenska glesbygden levande. En behjärtansvärd inställning.

Numera har även ICA-koncernen gjort en kursändring. Och en diametral sådan. Istället för att stödja närbutikerna, väljer man att satsa på stora, utanför centrum och bostadsområden liggande jättekomplex, inriktade mot den bilburna medelklassen. På landsbygden stänger den ena efter den andra av ICA:s tidigare så stolt framhållna lanthandlar eftersom de inte har råd med den tekniska uppgradering som koncernens centrala lagerhållning numera kräver.

Mattan rycks bort under fötterna på det halvsovande småfolket då statistikerna kommit fram till att vi inte är tillräckligt lönsamma. Eller kanske att vi helt enkelt inte finns. I Gävle där jag är uppväxt är Brynäs ett talande exempel. På Brynäs bor många stora grupper av människor som saknar bil av en eller annan anledning. För det första ligger Brynäs centralt vilket medför att många frivilligt avstår från bilägande till förmån för cykel eller kommunala transportmedel. För det andra bor där många grupper utan ekonomiska förutsättningar för bilägare. Studenter, ungdomar, nykomna invandrare och pensionärer. Mitt i denna blomstrande och blandade stadsdel ligger Brynäs centrum. En gång i tiden säte för både en konsumbutik och en ICA-handlare. Konsumbutiken är försvunnen sedan många år, men ICA-affären har länge varit en av de mer lönsamma i staden. Denna ska nu läggas ner för att inte konkurrera med det nya ICA kvantum som skall slå upp dörrarna en kilometer längre bort. Ett nytt stort ICA-varuhus i stil med det ICA maxi som sänt liemannen till matvarubutikerna i en västra delen av staden.

Att ICA centralt inte bryr sig om de boende på Brynäs är inte så märkligt. Inte heller att de ger blanka fasen i de boende på de småorter på landsbygden som ser sin enda matvaruaffär slå igen. De har ju trots allt sin vinststatistik att ta hänsyn till. Men att man från kommunalt håll i Gävle tillåter och till och med påskyndar denna utveckling finner jag oerhört märkligt. Om Gävle ska marknadsföra sig själv som en cykelstad, vilket man drivit en kampanj om i flera år, kan vi inte samtidigt uppmuntra byggandet av stora affärskomplex utom räckhåll för icke bilburna. Och om stadsdelar som Brynäs skall leva och vara något annat än sovstäder, gäller samma sak. Som om det inte räckte med Valbo köpcentrum.

Valbo köpcentrum är ett gigantiskt shoppingområde utanför Gävle med gigantiska parkeringsplatser, riktat enbart till de bilburna konsumenterna.


Om författaren

Författare:
Lars Johansson

Om artikeln

Publicerad: 09 sep 2003 09:03

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: