sourze.se

Muslimer i vardagen: Del VII

Kropp och hälsa.

Enligt islams lära kommer människan att ställas till svars för sina handlingar och bland annat ansvara för den tid och de gåvor som hon har blivit anförtrodd. Kroppen, som är en av dessa dyrbara gåvor, är därför en viktig del av det ansvarsfulla förvaltarskapet på jorden.

En troende som till fullo inser detta kan därför inte vara något annat än en hälsomedveten person som alltid försöker uppnå en tillvaro grundad på balans och harmoni. Gud omnämner vikten av balans i versen: "...ät och drick det som är gott och hälsosamt, men visa måtta i allt; Gud är inte vän av dem som går till överdrift". Koranen 7:31

Då människan består av både kropp och själ är de kroppsliga behoven lika självklara och viktiga att tillfredsställa som de andliga. Att stilla sin törst, hunger eller andra kroppsliga behov innebär en gudsdyrkan samt en uppfyllelse av kroppens rättigheter så som Profeten förklarade i följande hadîth:

...Fasta några dagar och ge upp fastan några dagar1, utför bönerna och sov, för sannerligen har dina ögon rättigheter över dig, liksom din kropp och din familj har rättigheter över dig2.

I Profetens sunnah kan vi finna anvisningar och påbud som på olika sätt syftar till att vårda och stärka kroppen. Bland annat uppmärksammade Profeten vikten av god hygien och kroppslig renhet samt kostvanors betydelse för kroppens och själens välbefinnande. Gud påpekar sålunda att: "...Han älskar dem som vill rena sig." Koranen 2:222

Profeten sade även följande:

...En människa har inte fyllt något värre kärl än sin egen mage. Skäligt för Adams avkomma är ett par munsbitar som kan bibehålla hennes rygg rak: men om inte annat så torde hon fylla en tredjedel av magen med mat, en tredjedel med dryck och lämna en tredjedel tom3.

Förutom att äta och dricka med måtta, vårda och rena sin kropp är en troende också förpliktad att söka vård vid sjukdom då Profeten följaktligen sa:

...Gud har sänt ner både sjukdom och dess botemedel, och Han har tillsatt ett botemedel för varje sjukdom, så vårda er själva med dessa botemedel, men använd inget otillåtet4.

En annan viktig hälsoaspekt är islams stränga förbud mot alkohol, droger och allt annat som gör en människa berusad på något sätt.

...Varje berusningsmedel är Khamr 5 och varje berusningsmedel är förbjudet 6.

Enligt islams lära är inte bara den som exempelvis brukar alkohol klandervärd utan alla som på något sätt bidrar till dess framställning, försäljning eller konsumtion. Därför kan vi i nedanstående hadîth läsa följande:

...Guds Sändebud förbannade tio människor som är i samröre med vinet: vinframställaren, den som pressar det, den som dricker det, den som transporterar det, den som det transporteras till, den som serverar det, den som drar nytta av priset som betalas för det, den som köper det samt den som vinet köps åt7.

Islams lära fördömer även alla hälsoskadliga och beroendeframkallade vanor som kan leda till sjukdom och död. Rökning som klassificerats som antingen avskyvärd makrûh eller förbjuden harâm av de lärda, är just en sådan vana som leder till skada både för hälsan och ekonomin. Gud förklarar att slöseri är ett stort ont i versen: "… slösa inte över all måtta. Slösarna är demonernas bröder..." Koranen 17:26-27

Med tanke på att 10 000-12 000 människor i Sverige årligen dör på grund av rökning8 och med tanke på att cigarrettröken innehåller en lång rad bevisligen skadliga och cancerframkallade ämnen9 är det otänkbart för en troende som bryr sig om sin kropp och hälsa att utveckla en så destruktiv och meningslös vana som rökning. I Koranen påminns vi slutligen om bevarandet av hälsan med en mycket talande och summerande vers som lyder: "...låt inte era egna händer medverka till er undergång..." Koranen 2:195


------------------------------------------------------


SLUTSATS

De invandrade muslimerna i Sverige kommer från en rad olika länder och bär med sig en rad olika seder, tanke- och beteendemönster som en del av sina personliga, familjära eller nationella identiteter. I den egna sociala tillvaron har denna identitet sällan ifrågasatts då den varit självklar precis som det för de flesta i Sverige är en självklarhet att man bara är på ett visst sätt.

Men i samband med migrationen och i samband med att ens identitet inte längre är lika självklar i en ny omgivning blir man tvungen att omtolka eller till och med omdefiniera sig själv och sin identitet. För vissa kan denna upplevelse vara en positiv erfarenhet där man som människa finner djupare svar på identitetsfrågor och hittar sig själv på nytt. För andra kan mötet innebära rädsla och en känsla av att man i det nya förlorar en del av sig själv. För en del kan mötet med den nya omgivningen innebära en möjlighet att hitta tillbaka till idealen i sin egen tro delvis eftersom dessa ideal är levande i det svenska samhället. Man har som individ eller familj en utmärkt möjlighet att göra upp med traditionella företeelser, seder och tankemönster som uppenbarligen strider mot trons innersta ideal. Men man kan också sluta sig inåt och avskärma sig i en egen värld där dessa seder och bruk finns kvar och till och med förstärks. Det skapar då samma sorts problem och social oreda likt den som man en gång utvandrade ifrån. Det naturliga och nödvändiga alternativet för muslimer bör därför vara att hitta tillbaka till kärnan av akhlâk, eller den goda uppförandeseden10, till gagn för både sig själv och det samhället man nu lever i.



--------------------------------------------------------------------
1 Syftar på den frivilliga fastan som kan utföras efter egen önskan och på fastan under månaden Ramadan.
2 Al Bukhari, Muhammad Ibn Ismail, 1986, The translations of the meanings of Sahih al-Bukhari, Kazi publications, Pakistan. Volym 3, Bok 31, nr.198.
3 Sunan at-Tirmidhi, nr.1355. The Alim 6.0 - CD-rom uppslagsverk, 2000, ISL Soft Corporation, USA.
4 Dawud, Abu, 2000, Sunan Abu Dawud, Kitab Bhavan. Bok 28, nr 3865.
5 Ordet Khamr förekommer i Koranen och syftar i första hand på vin. Dock klargör följande hadîth att alla ämnen som har berusande egenskaper bör betraktas som khamr.
6 Muslim, Imam, 2000, Sahih Muslim, Kitab Bhavan. Kapitel 7, Bok 23, nr.4966.
7 Sunan at-Tirmidhi, nr.844. The Alim 6.0 - CD-rom uppslagsverk, 2000, ISL Soft Corporation, USA.
8 Hälsofrämjandet Länk: halsoframjandet.se
9 En Rökfri Generation 333 Länk: nonsmoking.se
10 Se Muslimer i vardagen.


Om författaren

Författare:
Sonya M'Rad

Om artikeln

Publicerad: 05 aug 2003 11:29

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: