Som sann 08 kräver jag att trängselavgifterna stannar i Stockholm. De ska användas av Stockholms kommun att finansiera infartparkeringar, utbyggnad av pendeltåg, t-bana och bussar.
Ingen har lyckats förklara för mig att avgifterna måste in till staten. Det sägs att en kommun inte få beskatta andra kommuners invånare. Nys! Om det vore sant skulle det inte finnas några avgifter på kommunala inrättningar som badhus med mera. Dessutom är ju konsekvenserna av skatteutjämningssystemet en beskattning av en annan kommuns invånare.
Jag såg en öppen frågestund i riksdagen för någon månad sedan. Där ställdes frågan om finansministern kunde garantera att pengarna gick tillbaka till regionen.
Det kunde naturligtvis inte Bosse Ringholm göra, eftersom vi inte har några "öronmärkta" skatter i landet. Han passade också på att LJUGA mig och hela riksdagen rätt i ansiktet med orden: "Vi i regeringen måste ju ställa upp när Stockholms kommun begär att få genomföra dessa försök".
Du, jag, Annika Billström och naurligtvis Bosse Ringholm själv vet att det är lögn. Och jag anser att lögnen är graverande när den framförs i Sveriges viktigaste forum, Riksdagen.
Men åter till huvudfrågan. Om det ska vara någon som helst mening med försöken måste de ansvariga se till att de kollektiva transporterna byggs ut INNAN provperioden börjar. Annars får vi ett resultat som kanske gör försöket tveksamt. Jag har hört invändingar mot det, att det skulle kosta för mycket pengar. Nybyggnad av inpasseringspunkter och teknik kostar också, och det finns ju kalkyler på hur mycket pengar som trängselavgifterna drar in. Det är väl bara för Stockholm att låna upp pengarna och amortera av med trängselavgifterna.
Eller var det inte att råda bot på trängseln som var huvudskälet?
Av KG Jonsson-Finne 03 aug 2003 11:58 |
Författare:
KG Jonsson-Finne
Publicerad: 03 aug 2003 11:58
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå