sourze.se

Hej Sten O Andersson!

Angående ditt inlägg Kalkoner i dramafabriken eller dramat i kalkonfabriken.

Då vi på Screenwriters Stockholm åtog oss att vara jury för Manusfabriken så hoppades vi kunna ge konstruktiv respons och uppmuntran till författare som vill bli lästa och som vill förkovra sig. Därför gläder det mig att du Sten, som skickade in flera bidrag till Manusfabriken, gör bruk av några av de dramatiska verktyg som du fick i ditt brev från oss.

Att fråga sig vad som är historiens kärna, vad som står på spel och vad berättelsen vill säga om karaktärerna är ytterst centralt om man vill berätta något. Likaså är det klokt att sky klichéerna som pesten och att leta efter det unika i varje karaktär, liksom att undvika förklarande dialog.

I ditt inlägg varvar du dessa idéer med ett referat av SVT:s serie Järnvägshotellet, vilket jag tolkar som att du inte tycker att den serien tillämpar sagda idéer särskilt väl. Må så vara, jag har inte sett Järnvägshotellet. Men Sten, dra inte slutsatsen att man inte behöver anstränga sig för att skriva tevedramatik! Eller att vi på Screenwriters ställer högre krav på dig än på Hans Rosenfeldt som har skrivit Järnvägshotellet. Anta istället utmaningen och skriv bättre själv!

Med vänliga hälsningar och i all välmening,


Om författaren

Författare:
Jesper Harrie

Om artikeln

Publicerad: 26 feb 2003 14:04

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: