sourze.se

Och nu blir det reklam!

Reklam är ju hur kul som helst! Dubbade tyska hemmafruar som pratar sig varma för ett tvättmedel som kan tvätta bort olja, smält bly, radioaktivitet och Gud vet vad i ett nafs!

Reklam. Snacka om magiskt ord nu för tiden. Det är helt omöjligt att komma undan den, den möter oss överallt och numera är det verkligen ÖVERALLT. Man öppnar sin GP, som redan innan väger 2 kilo, och ut dröser sextiotolv reklambilagor från varenda vitvaru- och elektronikfirma i hela norra Europa. Man går på stan och kryssar mellan de gigantiska reklampelarna. Radion bryter var tredje sekund för tio minuters reklam och TV3, TV4 och Kanal 5 har lärt sig konsten att trycka in tjugotvå reklamavsnitt under en halvtimmeslång dokusåpa, som dessutom i sig är sponsrad av något företag.

Det finns ingen chans att komma undan MEN det finns olika sätt att förhålla sig till reklamen. Jag har gått in stenhårt för att försöka tänka mig in i hur reklambyrån tänker när dom arbetar fram en kampanj. Man får upp en hel del sjuka bilder i sitt huvud kan jag säga. Några exempel:

Det ska göras reklam för tyskt rengöringsmedel i Sverige, då sätter man sig ner och kommer fram till:

Om vi dubbar den här redan innan helt ruttna reklamfilmen, som antagligen har funkat i Tyskland annars hade man inte fortsatt med den, som går ut på att kvinnan i reklamfamiljen tycker rengöringsmedlet är så bra eftersom det går sååååååååååå mycket snabbare att städa och då får hon ju till och med lite tid för familjen, så funkar det nog i Sverige också.

Och detta skapas av en "hipp"? reklambyrå år 2002??? Känns mer som gjort av en insnöad tomte på sextiotalet. Det är ju så dåligt att man nästan tycker synd om personerna som funderade och funderade och sedan brainstormade fram en sådan reklamfilm. Jag ser framför mig en Karl-Heinz och en Gunther som är jättestolta över sin fina film.

Eller om det ska göras reklam för bindor. Hmmm, hur ska vi göööööra?

Jo, varför inte låta en kille kika in på tjejernas toalett på ett diskotek samtidigt som man berättar att bindan utvidgar sig "som en blomma".

Jag menar, nu dyker bilder på reklamsnubbar som rökt på både det ena och det andra upp i mitt huvud och genast känns reklamen bra mycket roligare. Man kan sedan fundera på hur dessa snubbar, lite lätt höga som höghus, ska arbeta vidare med nästa projekt som är en reklamfilm för Volvo. Öhhh, kan viiii inte liksom tyyyp fååå in liiite blommor här med?? Jaaaa, å ett disko liksom!!! Å så kommer det in en typ med biiil på diskot å har en massa blooommmor me sig, jaaa dee kjöör vi på! Tänk på att om den Volvo-reklamen kommer så hörde Ni det från mig först:-

Jag har kommit på mig själv med att drömma mig iväg så länge efter att ha funderat över en reklamfilms uppkomst att jag totalt missat alla andra i det reklamsvepet:-

Kram På Er,

SH
Inlägget SPONSRADES av: C.Bastian och Tse Baz Tian.


Om författaren

Författare:
Sebastian Hess

Om artikeln

Publicerad: 18 okt 2002 10:20

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: