sourze.se

Så sparar du hundralappar

Hur mycket pengar vill du skänka till eljättarna?

Att man måste ha med de stora eljättarna att göra innan man så fort som möjligt byter till ett billigare bolag är bara det synd. Jag tror att alla avgifter som tänkas kan tas ut: inflyttningsavgift, avgift för utträde, moms, skatt, energiförbrukning, fasta avgifter och en massa andra siffror som får det att snurra till rejält där uppe.

Maktlös och tämligen ovetande vad det gäller elpriser och dylikt, ger jag mig ändå inte utan kastar mig på telefonen och tar fram tidigare räkningar för att kunna jämföra.
Väntetiden varierar men normalt brukar det ta mellan 10-40 minuter innan man får prata med någon på elbolaget. Vad tror de egentligen, det är klart att ilskan rinner till, och när man äntligen kommer fram hinner man inte förbereda sig på att man ska få prata med någon. Istället är du kokande och så fort du hör rösten från den andra änden väller det över. Jag tar alltid flera andetag och börjar lugna ner mig efter den första dusten.

Utav de gånger som jag ansett att räkningen inte stämmer, vilket hittills har hänt ett tiotal gånger, slutar det oftast med att jag har rätt. De ber om ursäkt och meddelar att det kommer en ny faktura, du kan riva den du har i handen. Lättad över att det trots allt var fel och att de tänker fixa ärendet, lägger jag på luren med förhoppningar om att få den nya fakturan och allting ska vara i sin ordning. Men det är där jag misstar mig varje gång. Lik förbannat får jag en ny faktura där samma summa dyker upp, straffet blir att ringa åter igen. Så här kan de hålla på upp till fem-sex gånger och låtsas som om det regnar. De lovar dyrt och heligt att de ska sköta det här nu och ber om ursäkt för sjunde gången, eller vad det nu kan röra sig om.

Jag hade ett ärende i somras med en räkning som blev totalfel och jag hade varit i kontakt med elbolaget om samma ärende sex gånger. Jag tog namnen på samtliga jag hade varit i kontakt med, men det hjälpte visst inte. Till slut blev jag riktigt trött på dem, ringde upp huvudkontoret och bad om e-postadress till chefen. Skickade ett mail till honom och förklarade ärendet. Följde upp min e-post med ett samtal och blev uppringd av chefens sekreterare, men kunde just då inte ta samtalet. Hon återkom aldrig, och inte heller chefen. Jag skrev nu ett ännu längre brev till chefen och slutligen ordnade det upp sig. De bad om ursäkt skriftligen.

Varför skriver jag en hel artikel om det här? Jo, jag vet att det är fler än jag som råkar ut för dessa problem med elbolag. Det är tydligen lite godtyckligt hur de sköter det administrativa inom bolaget. Jag vill ha ändring på det här. Har flyttat väldigt ofta och därför varit i kontakt med elbolagen.

Det är förnedrande att de försöker låtsas som ingenting och iskallt skickar räkningen och hoppas att du inte ska orka besvära dig igen. Jag ger aldrig upp, särskilt inte när jag vet att de gör fel. I vissa fall handlar det om hundralappar, ibland har det varit mindre summor, men lägg samman dessa summor per år så blir det en hel del som du
definitivt inte vill skänka till de dyra elbolagen.


Om författaren

Författare:
Karolina G Martin

Om artikeln

Publicerad: 15 sep 2002 08:53

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: