Alla har vi väl sett - och förfärats - av hur Kanal 5 "skapar" ett popband enligt Popstars-modellen. Hela den kommersiella apparat som måste till, hur man fejkar en helhet av fem lösryckta individer, tvingar ihop dem, formar dem till en ny helhet som förmodas vara säljbar.
Visst, begåvningen måste finnas där hos dem som ingår i bandet, men på något sätt är ändå den individuella begåvningen sekundär. Det handlar i grunden om att vara säljbar, att vara ett material som är lätt att arbeta med för demonproducenterna i Popstars fall artisten Herbie samt representanter för skivbolaget.
Egentligen är detta inte något nytt, redan 60-talets The Monkees var på ett liknande sätt en produkt. Men Popstars gör det så extra tydligt, att en popkarriär handlar om kanske 20 procent begåvning och 80 procent kommersiell uppbackning. Jag antar att det finns genier som kan kringgå denna matematik, men det blir förmodligen allt svårare. Någon har sagt att om Bob Dylan hade kommit fram i dag som ny artist, skulle han aldrig ha slagit igenom - detta därför att han är för egensinnig och för svår att placera in i kommersiella scheman.
Annorlunda ser det då ut inom finkulturen, exempelvis litteraturen! Tro det?
Egentligen är jag inte så säker på den saken. Ta fenomenet med en ny debutant på något av de stora förlagen, Bonniers eller Norstedts. Av de tusentals manus som bägge förlag får in per år är det bara ett minimalt antal, kanske två eller tre, som blir utgivna. Den övriga utgivningen består av förbeställda böcker, böcker av kändisar, samt pågående författarskap av folk som redan är knutna till förlaget.
Chansen att bli utgiven som ny författare är alltså ungefär lika stor som att bli utvald som en av Popstars!
Jämför också uppbackningen när en bok ska produceras och ges ut. Ligger du på något av de stora förlagen är du mer eller mindre garanterad förstadagsrecensioner i DN, SvD, Expressen och Aftonbladet. Du kan också mer eller mindre räkna med att personporträtt dyker upp här och var också i andra tidningar som ges ut av samma koncern - förutsatt att du är tillräckligt intressant som person. Men de artiklarna kommer inte att handla om hur du skriver utan om din personlighet! Ung, hipp - en livsstil att sälja.
Och varför inte egentligen? Jag är kluven. Allt som får litteraturen att svänga kanske är bra! Men kvaliteten måste alltid finnas i grunden, det individuella uttrycket, det unika som berör. Marknadsföringsapparaten tenderar att placera författare liksom artister i olika fållor, skära till dem enligt färdiga mallar. Något igenkänneligt som går att sälja på marknaden. På så sätt är många unga författare lika utlämnade åt den kommersiella apparaten som någon av Popstars - det hör bara inte till god ton att någonsin låtsas om det.
Av Andreas Björsten 21 maj 2002 08:50 |
Författare:
Andreas Björsten
Publicerad: 21 maj 2002 08:50
Ingen faktatext angiven föreslå
Litteratur, &, Poesi, Prosa, Litteratur & Poesi, Prosa, alla, popstars, alla, utlämnade, åt, kommersiella, modellen | föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå