Det handlar om motsättningar mellan servicepersonal och gäster där gästerna måste smyga för att få den service som de är förtjänta av. Jag som kund måste faktiskt "förstå" att barpersonalen har sin egen agenda och de kan minsann kasta ut mig om jag inte passar mig jävligt noga. Idag är kunden bättre behandlad av dörrvakten än av bartendern.
Att gå på puben är trevligt. Där kan vanligt folk umgås med vänner och bekanta. Vi gäster kan beställa något att dricka av en trevlig barpersonal och småprata med dem över disken. På det sättet kan man slappna av, få tillfälle att känna storstadens puls och njuta av en stunds ledighet efter arbetet. Visst, det kanske kunde vara så. Möjligen i en perfekt värld, men så är det inte alls. Det kan istället hända att man abrupt lämnar puben missnöjd, eller rent utav förbannad.
För idag är man som kund bättre behandlad av dörrvakten än av barpersonalen. Dörrvakter fick ju mycket kritik för några år sedan för att de behandlade kroggäster dåligt. Nu måste jag faktiskt ge dörrvakterna en eloge för de har bättrat sig avsevärt. Man blir bemött med en viss respekt, ett "tjena" och ett "välkommen in". De ser en i ögonen. Det sistnämnda är viktigt. Det lär till och med vara vetenskapligt bevisat att blickande in i varandras ögon när vi möts avsevärt höjer känslan av att vara sedd och accepterad. Det har en avslappnande effekt och är definitivt avväpnande.
Så är det inte i baren. Du finns knappt alls. Ofta ingen ögonkontakt. Där tas du som kund för given och det handlar om att foga sig, att anpassa sig efter barpersonalens agenda. Du vet inte om personalen har uppfattat din önskan att: "förlåt, kanske möjligen jag kan få beställa något?" Du vet inte om du är ignorerad eller ens sedd. Inte en vink som visar det en eller det andra. Och är kunden dessutom kille och bartendern tjej så kan killen redan vara stämplad som ett potentiellt: drägglande-fylleas-som-strax-ska-börja-ragga-på-stackars-lilla-mig. Det kallar jag ett underbart försök till självsmicker.
Härom veckan var jag på 51:an på Söder i Stockholm. En liten populär krog. Ni vet den där med spiralfjädergungstolar. Jag hade försökt få kontakt med ett par bartendertjejer i flera minuter utan resultat. Konstigt är jag osynlig? Det är ju inte ens speciellt många kunder vid bardisken och inte är jag det minsta full. Jag måste vara en perfekt kund. Tiden gick och med tomma fiskögon tittade de tomt hit och dit medan de joxade med ditt och datt. Till slut viftade jag lite diskret med handen några gånger när jag konstaterade att den ena bartjejen faktiskt stod och snackade med kompis på besök. Då röt den andra bartjejen till och tillrättavisade mig: "Du, du får vänta. Hon pratar faktiskt med en kompis!" Så där fick jag stå och vänta på att hon skulle babbla klart. Men det är klart. Jag var ju bara en kund.
En annan gång var jag på Spybar för att beställa en öl. Bartjejen hade en grundinställning att jag var en gris eller något annat djur. Hon var allmänt otrevlig. Jag sa åt henne att skärpa sig varpå hon omedelbart hotade med att kalla på vakterna. Det blev till att knipa igen och betala.
Listan på beteenden kan göras längre. Det sätt man behandlas på är oftast inte så här illa, men inte långt ifrån. Att få ett leende eller ens en blick, som intygar att man som kund är sedd blir allt mer ovanligt.
Frågan är varför pubarna egentligen har barpersonal överhuvudtaget eftersom de uppenbarligen inte får någon utbildning i "service mind". Vore det inte bättre för alla parter om barägarna istället installerade serviceapparater. Det fungerar sedan decennier jättebra med läskautomater. Kunden stoppar in tio kronor och ut kommer en läsk på två sekunder. På samma sätt borde vi kunna beställa en öl eller en drink med några knapptryckningar och ett kreditkort. Lägg till en elektronisk röst som önskar en trevlig kväll och ett par vänliga digitala ögon att titta på. Kvällen är räddad.
Stockholms barägare, kasta ut er ouppfostrade och tråkiga barpersonal utan varken humor, social kompetens eller "service mind" och in med öl- och drinkautomater! Låt era bardiskar stå kvar och anställ en person som är trevlig att språka med. Kunder förtjänar att bli behandlade som människor och ni barägare spar lönekostnader.
Av Torbjörn Sassersson 23 apr 2002 13:36 |
Författare:
Torbjörn Sassersson
Publicerad: 23 apr 2002 13:36
Ingen faktatext angiven föreslå
Politik, &, Samhälle, Politik & Samhälle, kasta, ut, barpersonalen, in, serviceautomaterna, pågår, tyst, krig, stockholms, barer, inneställen | föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå