sourze.se
Artikelbild

Bokrean - det var bättre förr

Jaha, det var det. Bokrean varar i ungefär 3-5 dagar och i år har det varit fem ganska tråkiga dagar. Visst har vi haft mycket folk, men böckerna kära ni, böckerna. Låt mig förklara.

Rea är lika med fynd, i alla fall för mig. När det är rea ska man kunna göra klipp. Köpa det där som man har längtat efter men inte haft råd med. Känna att man för en gångs skull kan plocka på sig en, två, sex böcker utan att behöva äta nudlar resten av månaden. Men framför allt tycker jag att rean ska innebära lägre priser på roliga böcker.

Jag har inte varit i branschen mer än sex år, men när jag för ett par veckor sedan packade upp rea-böcker så fick jag en läskigt déjà-vu känsla. Herregud, måndag hela veckan. Detta, precis detta, har jag gjort tidigare. Plockat upp samma bok ur samma låda och prismärkt med nästan samma pris. Och inte bara en gång, utan många gånger tidigare. Vissa titlar på rean har varit med alla sex åren och en del ännu längre. Hur roligt är det på en skala?

Bokrean är inte vad den har varit. I december fick boken Underdog av Torbjörn Flygt August-priset i skönlitteratur, och nu används den som lockbete av vissa butiker inför rea-starten. Och den är inte ensam om att behandlas på detta, ganska styvmoderliga, sätt. Många titlar som fortfarande ligger på listan över de mest sålda böckerna i februari säljs under bokrean ut till reapris. För många är första dagen den absolut vikigaste. Det är då det gäller att få in kunderna i butiken, för det är då som de handlar mest. Därför kan man se annonser som fullständigt skamlöst skriker ut priser som ligger långt under vad som borde vara rimligt. Kokböcker som i vanliga fall prisar fyra-femhundra spänn slängs iväg för 98:- och väljer du en bästsäljande roman så får du nästan pengar tillbaka.

Jag vill ha tillbaka spänningen i bokrean. Den är lika med noll idag, när utbudet till två tredjedelar består av böcker som redan varit med fem-sex gånger, och till en tredjedel av bästsäljande nyheter. Nä, tacka vet jag Äppelvikens bokhandel i Bromma. För vad sägs om en rea som innebär 40 procents rabatt på allt butiken har? Visst känns det spännande? I Svensk Bokhandel läser jag om Per Lidberg som för sex år sedan försökte sig på en lite annorlunda rea. Då, liksom idag, blev det succé.

Detta borde vara modellen för alla mindre boklådor som tycker att rea ska vara någonting annat än att köpa in tusen exemplar av Tinas mat och slumpa bort den. Att generellt sänka priset på allt i butiken borde vara bra, både för bokhandeln och för kunderna. Och för litteraturen.

Källa: Svensk Bokhandel 04/2002


Om författaren

Författare:
Kajsa Kallio

Om artikeln

Publicerad: 02 mar 2002 14:26

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: