sourze.se

Asienäventyr, del 3

Hallå från Hanoi.

Det var ett tag sedan ni hörde från oss men vi lever och mår väl. Efter en härlig 20-timmars bussfärd på slingrande grusstigar i den kolsvarta Laos-natten kom vi så till gränsövergången till Vietnam för snart en vecka sedan. De gemytliga och charmiga gränsvakterna mötte oss med sina varmaste leenden. Vi behövde inte betala mer än ett par dollar per skalle och vi behövde inte vänta längre än en dryg timme i det minustempererade väntrummet.

Om vårt första intryck av Vietnam var något tveksamt kom detta snabbt att ändras då vi kom till Hanoi. Av guidebokens löften om en lugn och tillbakalutad atmosfär fann vi intet när vi kom in i stan mitt i kvällsrusningen. En härlig blandning av folkmyller, stekos, folkmyller, trafikkaos, gatuhandel, folkmyller, mysiga restauranger och trånga gränder. Vi börjar smått fundera på om fridfulla Laos verkligen ligger i Asien, det var så här vi tänkte oss denna världsdel.

Här i stan har vi umgåtts med Hanoiexperterna Sara och Karin, som till vardags är kursare med Pål. De har spelat en nyckelroll i vår anpassningsprocess till det lokala köket. Utan dem hade vi kanske fortsatt att synda och tagit varje tillfälle att slinka in på västerländska kafeer. Men det finns fortfarande gränser för vad vi klarar av. De spritkar med konserverade ormar och hundar man ser överallt känns för avancerade för vår smak, vi håller oss till Hanoi-Beer.

Förutom att undvika att bli påkörda har vi varit på vattendockteater, revolutionsmuseer och Ho Chi Minhs Mausoleum. Tyvärr behagade onkel Ho inte vara tillgänglig för tillfället, då han är på rekonserverings-spa på en väl vald kurort i Ryssland.

Och nu ett viktigt meddelande: Vi har badat i havet. Händelsen tilldrog sig under en weekendtrip till det världsarvsstämplade naturparadiset Halong Bay
strax utanför Hanoi. Efter flera dagars regn sprack solgudinnan upp i ett självgott leende just som vi lämnade fastlandet. Från soldäcket på den mysiga båten hade vi perfekt utsikt över de raukliknande öarna och det
smaragdgröna vattnet. Gårdagen ägnades åt trekking i Nationalparken på ön Cat Ba. Motion fick vi i rikliga portioner, tyvärr var det mindre frikostigt med utsikten på grund av den oländiga terrängen. Sex berg bestegs, ett par
byxor gick sönder, två par skor blev geggiga.

Tillbaka i Hanoi efter en härlig dag på båten börjar vi så smått fundera på att ta oss söderut - om vädret tillåter. Väderleksrapporten är det enda vi förstår av vietnamesisk TV och av denna att döma ser det minst sagt dystert
ut de kommande dagarna. Fram till dess att vi fattar ett beslut om resrutt glädjs vi åt vara begynnande solbrännor och vårt saltstänkta hår.

Ta hand om er.

Om författaren
Om artikeln

Publicerad: 19 nov 2001 12:48

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå