sourze.se

Välj både människa och djur!

Jag väljer helst att rädda både människor och djur. Hitills har jag aldrig behövt välja antingen eller.

Navid Modiri riktar frågan "väljer du hellre att rädda livet på människor än djur?" till mig i ett svar på min artikel "Utmaning: Rädda ditt finger!".

För det första ligger det ingen direkt intressekonflikt mellan människan och de djur vi underordnat oss, inte en fatal sådan i alla fall. Den som vågar ärligt granska köttkonsumtionen avslöjar lätt detta. För att tillfredställa vår kötthunger fråntar vi en medvarelse allt det den kunde ha åtnjutit under sitt liv tills vi även berövar dem denna tillvaro.

Ditt kostval är en mycket avgörande fråga för djuren som styckas ned till plastpaketen i din närbutik, men för dig är frågan långt från avgörande. Du kan med lätthet välja en billig vegetabilisk föda minst lika välsmakande och långt mer nyttig. Att inte äta kött är alltså i alla fall inte att välja bort dig själv som människa. Rimligtvis är inte heller närvaron av grönsaker i din magsäck istället för djurkadaver något som förhindrar dig från att kämpa för andra människors rättigheter och väl.

Mer komplicerat än så är det faktiskt inte. Det ligger faktiskt till så att en vegetabilisk kost är den mest neutrala position du kan fatta i frågan om djuretik och köttproduktionen. Som köttätare stödjer du aktivt köttindustrin ekonomiskt och som djurrättsaktivist motarbetar du denna, men som vegetarian i det tysta intar du inte ställning åt något håll.

Nu tillbaks till din frågeställning som jag lämnade åt sidan för några rader. Som djurrättsaktivist spenderar man givetvis tid på sitt engagemang, det är väl möjligtvis här vi kan finna en prioriteringskonflikt. Det vill säga en konflikt mellan ett engagemang för djuren och ett för människan, inte att förväxla med en intressekonflikt mellan människan och djuren.

För att detta ska vara ett hållbart argument mot det djuretiska engagemanget måste vi räkna all den tid som vi inte lägger på att hjälpa människor som en konflikt med vårt engagemang för människor. Du kanske inte spenderar tid på djurrättsarbete, men jag misstänker att du för den delen inte lägger all din tid till människors undsättning. Hela resonemanget blir märkligt men inte helt ovanligt.

Om jag delar ut flygblad mot djurförtryck kan någon som sitter på en parkbänk och avnjuter solen plötsligt få för sig att gå till mig för att anklaga mig för att lägga tid på djuren istället för människan. De missar att den som möjligtvis är i position att kritisera faktiskt är jag. Detta gör jag dock aldrig. Jag går inte fram till personen på parkbänken och frågar varför den inte kämpar för människors väl, eller djurens rättigheter för den delen, istället för att njuta av solen. Jag antar dock att eftersom du kritiserar mig för att lägga den tid jag borde ägna åt svältande barn på annat aldrig själv ser på tv, sover mer än absolut nödvändigt, går till matvarubutiken istället för att springa eller äter annat än snabbmakaroner. Om detta inte är fallet så antar jag att du precis som jag dragit den slutsatsen att det ena inte nödvändigtvis utesluter det andra, i mitt fall utesluter inte djurrättsarbete ett engagemang för människor, precis som en biokväll inte skulle göra detta.

Faktum är att mitt engagemang för människor vuxit ur mitt djurrättengagemang. Missförstå mig inte, jag har alltid tyckt det varit hemskt med övergrepp mot människor men det var genom mitt engagemang för djuren jag förstod mitt ansvar att göra något. Det är också genom mitt djurrättsengagemang som jag kommit i kontakt med aktivister som kämpar för människors rättigheter som till exempel fredsaktivister, feminister och antirasister.

Gå på en godtycklig demonstration för tredje världens villkor, för solidaritet med asylsökande, mot rasism eller mot krigslösningar så lovar jag att veganerna är en överrepresenterad grupp. Detta är ingen slump för allt hör ihop. Tack vare att jag en gång i tiden började intressera mig för djuretiska frågor har jag idag gått från att ha varit en passiv åskådare till en som säger ifrån även när det gäller orättvisor mot människor. Här faller då även argumentet för ditt 4:1 prioriteringsförhållande mellan människa och djur. Eller kanske gäller det omvända.


Om författaren

Författare:
Niklas Berg

Om artikeln

Publicerad: 16 nov 2001 21:02

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: