sourze.se

Recension av filmen "A knights tale"

A knights tale USA, 2001 regi Brian Helgeland, med Heath Ledger, Paul Bettany och Laura Fraser.

Romantiska actionfilmer i riddarmiljö hör inte till vardagsrepertoaren på bio numera. Kostymfilmer utan effektiv produktplacering och datoranimerade supereffekter är inte precis favoritprojekt i dagens filmvärld där det som bekant är pengarna som snackar.

Kunnige manusförfattaren och regissören Brian Helgeland Payback, LA confidential levererar en berättelse med riddare och jungfrur, strid och intrig samt en stor dos humor. Hårfagre Heath Ledger Patrioten är tjänaren William Thatcher som drömmer om ära och framgång. När husbonden omkommer tar han sin chans. William utger sig för att vara av ädel börd, och slår sig fram i tornerspelens grymma värld. Framgång föder framgång, och snart har William vunnit både ära och kärlek. Frågan är bara om någon ska upptäcka bluffen.

Helgeland tummar rejält på den historiska riktigheten, men en härlig gnutta humor gör det hela acceptabelt. En relativt okänd ensemble spelar förvånansvärt bra i den här actionkomedin, där man inte bara lyckas lansera en rocklåt som slagdänga för medeltida idrottsfantaster, utan också får med Nike i riddarnas sportutrustning.

Ledger är hyfsat rätt i rollen som rebellisk ungdom, Paul Bettany är lysande som Chaucer och Shannon Sossamon och Laura Fraser är både vackra och roande som jungfrur med romantik i sikte. Kampscenerna är riktigt välgjorda, dvd-fantasterna kommer nog ha mycket roligt med fjärrkontrollen. Sagan sägs vara grundad på "The Canterbury tales", men uttrycket vagt eller till och med löst baserad skulle vara mer passande i det här fallet. Helgelands film är ingen modern klassiker men helt klart sevärd, och visst. "We will rock you" gungar fint i högtalarna ännu.

Betyg: 3 av 7

Om författaren

Författare: