sourze.se

Därför kan inte Sourze slopa månadens mest "lästa"

Flera röster har framfört goda anledningar till varför Sourze borde upphöra med policyn att belöna månadens mest "lästa" artikel.

Marcus Priftis är väl den som klarast redogjort för problemen. Redaktionens svar, genom Belinda Olssons artikel, var att tävlingen... hm, vad försöker hon säga egentligen? Nu hade jag tänkt sammanfatta hennes motivering. Men när jag tittar närmare... det finns väl faktiskt ingen motivering i hennes text? Mystiskt.

Hon inleder med hälsningar till Marcus, sen säger hon "Först måste jag säga att jag tycker att många vinnartexterna till månadens mest lästa varit bra." sic Sedan förklarar hon syftet med räkneverken och efter det kommer en sidodiskussion om att Sourze försöker redigera bort "sexiga" rubriker. Till sist säger hon återigen att Månadens mest lästa hittills varit en "skön blandning". Men själva förklaringen, varför tävlingen måste vara kvar, var är den? Hon beredde liksom plats för den i mitten av texten, men den finns inte där.

Belinda är en van och duktig skribent, om hon hade några argument kunde hon uttryckt dem klart och tydligt. Det enda hon säger nu är att hon tycker en del vinnande texter varit bra?! Säkerligen hade de bra texterna publicerats ändå. Och hade hon velat belöna dem hade det varit lätt gjort med ett andra redaktionellt pris.

Varför vill då Sourzeredaktionen fortsätta belöna artiklar utan substans, vars enda förtjänst är rubriker som lockar folk att se efter? Såklart finns det en anledning, även om inte Belinda vill säga det rent ut. Det här är min gissning:

För att tjäna pengar måste man sälja en produkt. Produkten måste ha köpare. För länge sedan sålde tidningar nyheter och reportage till sina läsare. Numera är det inte längre innehållet som är produkten, utan läsarna själva. Tidningen säljer sina läsare till annonsörerna.

Stora inkomster kräver alltså en stor läsarskara. Målet med reklamfinansierade verksamheter är att samla så mycket folk som möjligt att titta på samma sak och sen sätta upp reklam precis bredvid. Ju mer folk man lyckas samla desto mer betalt får man. Sport, media och internet, allt fungerar enligt samma princip.

Nu för tiden räcker inte traditionell marknadsföring långt när man vill samla mycket folk. Den okrönte kungen bland lockbeten är ett så kallat "meme", en meningslös liten ploj som får oändligt med uppmärksamhet. Exempel är "the dancing baby", "all your base are belong to us" och Mahir Cagris "I kiss you". Reklammakare suckar djupt av avund varje gång en ny meningslöshet sprider sig som löpeld över Internet. Den som lyckades släppa lös något liknande och sedan få ett öre för varje besökare skulle aldrig mer behöva oroa sig över sånt där som kronor och ören.

Forskningen kring memes har hittills bara kunnat dra en enda slutsats: De är helt omöjliga att förutsäga och ännu svårare att skapa medvetet, i synnerhet i vinstsyfte. Men istället kan man använda sig av en något mildare men säkrare variant, något som kallas för ett "idévirus".

Teorin för idévirus går ut på att varje användare bör "smitta" sin närmaste omgivning. Hotmail är ett bra exempel, i varje email skickat via hotmail.com finns det en länk till hotmail.com, vilket driver upp antalet användare i en exponentiell kurva. Ett annat exempel är funktionen "eposta den här artikeln till en kompis", som tidningar på nätet numera erbjuder. Man gör det obligatoriskt eller åtminstone enkelt för varje besökare att locka fler besökare.

I affärsplanen för Sourze finns det med all säkerhet en liknande redogörelse. Där finns också en beskrivning av den modell Sourze bygger på: Eftersom skribenter tävlar om vem som har flest läsare, kommer de att vilja sprida länkar till sina artiklar till så många kompisar som möjligt. Av dem kanske det är några fler som nappar på idén, och i sin tur hjälper till att samla besökare. Ju fler desto bättre. Antalet "smittade" växer exponentiellt.

Självklart kan inte Sourze lägga ner tävlingen "Månadens mest lästa". Den är en del av själva fundamentet i affärsidén, den gyllene nyckeln till kassakistan som både sjösatte och håller Sourze flytande.

Roten till problemet är alltså att affärsidén inte alls bygger på att folk ska tävla med kvalité, utan att de ska tävla om vem som effektivast kan sprida länkar till Sourze. Vad affärsplanen inte förutsade var att folk skulle hitta en tredje metod. Skribenter tävlar just nu om uppmärksamheten från folk som redan hittat hit på egen hand, inte om uppmärksamheten från folk som aldrig varit här. Det har visat sig vara mycket enklare att vinna tävlingen genom att skriva artikeln "Jävlar vad lång min kuk är", än genom att skriva en genomtänkt och bra artikel och sprida länken till omvärlden.

Och tävlingen har därigenom motverkat sitt syfte, för vem vill sprida en artikel med ovanstående rubrik till sina kompisar? Jag vill inte ens skicka länken till en artikel, om hur jag och min pappa umgicks en helg två veckor före han gick bort i cancer, till mina nära och kära. För i marginalen står det "De som har läst denna artikel har också läst: Shut up and suck. Snygga tjejer bajsar inte." Och "Vill du knulla med mig ikväll?" Det är ett betyg jag inte gärna visar upp.

Mitt budskap till Sourzeredaktionen: Ni har hamnat i en suboptimerad situation. Idéviruset fungerar inte så länge de dåliga artiklarna får så mycket uppmärksamhet som nu. Dels bryr sig inte folk om att sprida smittan när det finns ett enklare sätt att få uppmärksamhet. Dels gör den dåliga kvalitén att smittprocenten är väldigt låg. Ett läsarantal på runt tusen personer för den mest lästa artikeln är ett rejält misslyckande. För att få upp det till tio eller hundra tusen, måste ni stoppa möjligheten att vinna priset på det enkla sättet. Att ge läsaren möjlighet att ta tillbaka sin röst från dåliga artiklar är ett förslag, att bara stoppa könsord i rubrikerna räcker inte. Låt kvalitén regera, så får både ni och vi lön för mödan vi lägger ner.

---

Referenser:

What is a meme?
Länk: santafe.edu

Unleashing the idea virus gratis e-bok
Länk: ideavirus.com

Sista helgen med pappa
Länk: sourze.se


Om författaren

Författare:
Martin Källström

Om artikeln

Publicerad: 13 nov 2001 11:05

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: