sourze.se

Jag älskar Norrland

Jag är ledsen att min argumentation har uppfattats som om det bara är i Stockholm kollektivtrafiken ska bli bättre. Jag ber om ursäkt, för det är inte så vi har menat.

Frida Berglund skriver på Sourze om Grön Ungdom i Stockholms plank-kassa på kollektivtrafiken i huvudstaden. Hon menar att jag genom att propagera för billigare kollektivtrafik, genom att vara rädd för att det växer fram ett klassamhälle där vissa kan ta sig fram och andra får stanna i förorten och genom att se kollektivtrafiken som ett alternativ till den bilism som ger oss växthuseffekt och naturkatastrofer spottar Norrland i ansiktet.

Plank-kassan i Stockholm är ett initiativ från vår avdelning i Stockholms län som ett svar på den taxehöjning SL Storstockholms lokaltrafik har gjort trots att kollektivtrafiken i stan blivit allt sämre. Jag tycker att det är en bra aktion och ett bra sätt att försöka få ner priserna.

Jag tror nämligen på civil olydnad baserad på öppenhet, icke-våld och viljan att ta eventuellt straff. Givetvis är aktionen bara lämpad i Stockholm eftersom den är ett svar på en taxehöjning där. Men det innebär inte att vi inte arbetar för billigare och bättre kollektivtrafik någon annanstans.

Vi vill ha nolltaxa på lokaltrafiken i hela landet och vi jobbar för fler bussar, billigare bussar och bättre bussar överallt. Fråga Miljöpartiet eller Grön Ungdom i ditt län och din kommun.

Jag vet också som gammal glesbygdsbo att kollektivtrafiken inte löser hela problemet med bilismen. Kollektivtrafiken är bra där flera människor behöver ta sig från punkt A till punkt B, men inte på alla håll i glesbygd och landsbygd. Därför arbetar vi också för mer alternativ till bensinen.

Vi har ordnat en namninsamlingskampanj under namnet Bränsleupproret där vi kräver att alternativen till bensinen, som metanol, etanol och bränsleceller, ska ut på marknaden. Vi har i budgetförhandlingar med regeringen och vänsterpartiet sett till att det blir billigare för dem som
köper miljövänliga förmånsbilar än för de som köper miljövidriga. Det innebär att det om något år finns många miljöbilar ute på begagnatmarknaden.

Vi arbetar också på många andra sätt för att göra det billigare att bo på landsbygden. Exempelvis vill vi ha ett särskilt glesbygdsavdrag på skatten eftersom bensinpriser idag drabbar de utanför städerna väldigt hårt. Vi vill också att studenter som flyttar tillbaka ut på landsbygden ska ha en snabbare avskrivningstakt på sina studielån.

Jag, en kille från en liten by i norra Skåne, är absolut ingen Stockholmsfreak. Jag tror på ett annat samhälle där bilismen minskat och kollektivtrafiken blivit bättre och jag tror att en av vägarna dit är genom den civila olydnaden. Men jag tror också på att hela Sverige ska leva. Gudarna ska veta att jag älskar Norrland.


Om författaren

Författare:
Gustav Fridolin JR

Om artikeln

Publicerad: 12 nov 2001 15:00

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: