Det är oerhört viktigt att Centrala studiestödsnämnden CSN ger bra service till alla studerande på olika nivåer. Kraven på service är självfallet och berättigat höga från dem som är beroende av pengar från CSN för att betala mat, uppehälle och nödvändiga resor. Det måste vara enkelt för alla att komma i kontakt med CSN och att få sina pengar i tid.
Utbildning har mycket stor betydelse både för alla de som studerar och för hela samhället. Den socialdemokratiska regeringen tillför därför mycket omfattande resurser till utbildning och till studiestöd. Antalet platser på högskolan ökas med 100 000 för att en större andel av en ungdomskull ska få studera.
Studiemedlen blir mer generösa denna höst. Bidraget ökas med ca 500 kronor per månad och studieskulden minskar lika mycket. Fribeloppet som anger hur mycket man får tjäna vid sidan om studierna utan reduktion av studiemedlen ökas mycket kraftigt.
Dessutom blir studiestödet pensionsgrundande. Höstens studiestödsreform är en satsning på 4 miljarder kronor på förbättrade villkor för de studerande.
På utbildningsdepartementet följer vi utvecklingen på CSN noga. Vi ser mycket allvarligt på uppgifterna om brister i service och långa handläggningstider. Flera exempel på detta finns i debatten här på Sourze. Handläggningstiden har i många fall överskridit CSN:s mål om tre veckor och det har varit svårt att komma i kontakt med CSN. Detta är givetvis inte acceptabelt.
De senaste åren har CSN ställts inför stora krav. Regeringens stora ambitioner på utbildningsområdet som kunskapslyftet och den utbyggda högskolan har ökat antalet ärenden betydligt, en större andel ärenden är komplicerade.
Millennieanpassningen av IT-systemen och de förändringar som det nya studiestödssystemet innebär har varit kostsamma. CSN har gjort stora insatser för att försöka ge bra service under period.
Regeringen har tillfört CSN nya resurser under tiden, 245 miljoner kronor sedan 1997. År 2000 tillförde regeringen CSN 100 miljoner kronor.
En viktig insats från regeringen för förbättrad service framöver är 70-miljonerssatsningen på det nya servicecentret i Kiruna som startar nu i november. Servicecentret ska leda till förbättrad tillgänglighet på telefon och utökad telefontid. Samtidigt avlastas handläggare inom CSN så att handläggningstiden kan kortas. Dessa insatser bör ge effekt redan vid årsslutet, men framför allt i samband med ansökningarna till våren 2002.
CSN är ställt inför stora utmaningar och möter nu inte de krav som kan ställas. Jag är övertygad om att CSN kan förändra situationen. Nu sker satsningen i Kiruna. Framöver fasas vissa äldre studiestöd bort samtidigt som rutinerna kring det nya studiestödet kommer att löpa allt smidigare.
Regeringens bedömning är att CSN inte behöver ytterligare resurstillskott. Lösningen ligger i förändringar av arbetssätt och organisation.
Av David Samuelsson 30 okt 2001 11:20 |
Författare:
David Samuelsson
Publicerad: 30 okt 2001 11:20
Ingen faktatext angiven föreslå
Politik, &, Samhälle, Ekonomi, Politik & Samhälle, Ekonomi, regeringen, csn, måste, bli, bättre, utbildningsdepartementet, följer, utvecklingen, csn, noga, ser, mycket, allvarligt, uppgifterna, brister, service, långa, handläggningstider, bland, annat, debatten, sourze | föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå