Jag har också läst en del av den fullkomligt idiotiska kritiken som riktas mot henne. Oförmögna att hålla sig till sakfrågorna så slaktar och hånar man budbäraren, Linda Skugge kan inte skriva, Linda Skugge är självupptagen och förolämpar folk med sina grova formuleringar, Linda Skugge har alldeles för många känslor och Linda Skugge byter namn hela tiden, hon kan ju inte ha rätt i nånting hon säger.
Men sakfrågorna då? Rätten att själv välja om man vill ha kejsarsnitt till exempel.
"Du är en riktig Linda Skuggewannabe" får jag höra så fort jag skrivit en text som är fylld av vad jag egentligen tänker. Om den är negativ och kanske lite feministisk., då ÄR man Linda Skugge, stämplad som superfeministen som ingen orkar med. Inte för att det stör mig nämnvärt men det är intressant att hon har blivit ett begrepp som antingen föraktas eller avgudas.
Navid Modiri skriver i sin artikel "Det här är fan ingen artikel" att Linda Skugge lyckas inte med nånting, inte vara feminist och inte att kunna skriva. Jag fattar ingenting. Hur misslyckas man med att vara feminist? Och att kunna skriva, det är i och för sig inte nånting alla kan, men Linda Skugge kan skriva. Det är roligt att läsa. Tro det eller ej, men vissa mörka, vridna, bittra, cyniska, humoristiska, feministiska personer känner igen sig och uppskattar det. Ah, det är säkert många normala människor också som känner igen sig. Garderar mig för eventuella feltolkningar.
Som Linda upprepar gång på gång på gång på gång, försök fatta vad hon egentligen har sagt istället för att läsa in massa shit att klaga på runt ämnet. Och jag är ingen försvarare i rustning, hon skulle antagligen inte uppskatta att jag skriver det här överhuvudtaget. Fast jag har ingen aning egentligen. Jag kanske är en sån som hon föraktar.
Vad definierar en bok?
Vad definierar en författare?
Vad definierar en feminist?
Det är frågorna som dyker upp efter att ha läst Navids icke-artikel. Och om Linda Skugge inte är en feministisk, bra författare, då är fanimej jag dyslektiker.
Av Kee Leong 26 okt 2001 11:03 |