I ett inslag i Aktuellt berättade en arbetslös person att han tidigare hade erhållit ekonomiskt stöd från CSN för förberedelser för högre studier. Han har nu sökt ekonomiskt stöd för innevarande år och genom sin SYO-konsulent erhållit ansökningsblankett och skickat in ansökan i tid före sista ansökningsdagen.
Han har därefter meddelats avslag på ansökan, med hänvisning till att det var fel ansökningsblankett. Efter att ha skickat in ny ansökan på rätt blankett, har han återigen meddelats avslag med hänvisning till för sent inkommen ansökan.
Detta bryter mot Förvaltningslagens regler om inkommande handling samt mot myndigheters serviceskyldighet. Ansökan är inkommen i rätt tid och CSN har som myndighet att hjälpa den sökande tillrätta.
Jag arbetar själv inom offentlig förvaltning och det vore mig fjärran att meddela ett avslag bara med hänvisning till att fel formulär använts. Jag ser det som vår uppgift att stå till tjänst med service till allmänheten och även lämna upplysningar i de fall en sökande uppenbart behöver hjälp, vare sig det gäller blanketter eller om en sökande vänt sig till "fel" person.
Av Bo S. Carlén 26 okt 2001 16:06 |
Författare:
Bo S. Carlén
Publicerad: 26 okt 2001 16:06
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå