sourze.se

Sex frågor om CSN som media missar

Jag har under de senaste åren följt mediedebatten om CSN och jag måste säga att något tjatigare och enfaldigare får man leta efter.

Alla artiklar och insändare är i stort sett uppbyggda efter samma standardformulär. De handlar om hur omöjligt det är att komma fram, att telefontiden är så kort, att bankerna borde ta över verksamheten och att CSN är en ineffektiv myndighet.

Ingen skriver om det som är det viktiga:

1. Hur har det kunnat bli så här?
Det var inte många år sedan CSN fick utmärkelsen Kronan bland verken, ett pris som gick till myndigheter som skött sin verksamhet på ett utmärkt sätt.Även i dag visar
undersökningar att CSN handlägger snabbt och betydligt billigare än många andra myndigheter. Periodvis är även framkomligheten per telefon bra även om detta
sällan gäller vid terminstart

2. Varför fortsätter Utbildningsdepartementet, som faktiskt sätter ramarna för CSN:s verksamhet, att tilldela myndigheten så lite pengar? Det har i media antytts att utbildningsminister Östros anser att verksamheten behöver rationaliseras och effektiviseras. Vad menar han?

3. Varför anställdes Björn Mårtensson som generaldirektör? Varför fick han väldigt bråttom från sin förra GD-post på Statens Pensionsverk, SPV? Hur kom det sig att han fick ett förordnande på sex år när det normala är tre? Och hur kom det sig att de anställda på SPV sjöng nidvisor
om honom på personalfesterna sedan han slutat?

4. Hur kommer det sig att alla som motsätter Mårtenssons åsikter slutar, eller blir petade, en efter en?

5. Och varför försvinner de välutbildade från CSN? Beror det på att man efter fyra eller fem års studier på högskola inte vill ha 14 500 i månadslön?

6. Och vill bankerna verkligen ta över verksamheten? Det rör sig om osäkra fordringar.

På CSN jobbar man mycket hårt. Det handläggs till sent på kvällarna. Nya datarelaterade projekt sätts ständigt i sjön och de människor som arbetar med dem går förr eller senare i väggen eftersom de aldrig tillåts pusta ut mellan varven. Gasen i botten gäller hela tiden. Och inte blir det roligare av att i princip allt som är dåligt i världen skylls på CSN. Snart är det väl CSN:s fel att det är dåligt väder.

Det är lätt att gnälla men tydligen svårt att åstadkomma vettig journalistik!


Om författaren

Författare:
Roger Hansson

Om artikeln

Publicerad: 25 okt 2001 11:31

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: