sourze.se

SL svarar "Inför nolltaxa"

Stockholms kollektivtrafik finansieras idag till hälften av skattemedel och till hälften via biljettintäkter. Denna 50-50 lösning är beslutad av den politiska majoriteten i Landstinget.

Om du vill förändra finansieringen av SL-trafiken finns det goda möjligheter att arbeta med parlamentariska metoder, det vill säga arbeta för en politisk kursändring i frågan. Om du är övertygad om att du har stockholmarnas stöd i frågan så har du ju desto större chans att lyckas med ett sådant arbete. Alla har sin möjlighet att på valdagen rösta på de partier som man bäst anser tillvaratar ens intressen utifrån olika aspekter.

Värt att notera är att SL-trafiken enligt Svenska Lokaltrafikföreningens undersökningar av länsinvånare anses vara den mest prisvärda i landet. En sak är säker - någon gratis kollektivtrafik finns inte och kommer aldrig att finnas. Buss- och tågförare kommer aldrig att arbeta utan lön.

En nolltaxa som du förespråkar skulle innebära högre skatt, något som inte alla stockholmare välkomnar. Kontrollanter och spärrvakter behövs bättre i vården och barnomsorgen, skriver du. Ja, det är riktigt att vården kräver stora resurser och skattemedel. Det är just därför det finns en politisk vilja att inte ytterligare belasta Landstingets ekonomi läs skatten med en nolltaxa på SL.

Genom att inte göra rätt för dig och betala när du reser med SL uppnår du endast en sak; någon annan får betala din del.


Om författaren

Författare:
Maria Adolfson

Om artikeln

Publicerad: 10 okt 2001 12:53

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: