Den flämtande porrsurfaren skriver in orden Big wet boobs i datorns sökmotor med blanka svettdroppar i pannan. Förväntningarna är höga. Likaså pulsen. Men vad händer? Meddelandet "Porn´s fake. Girls are real!" stirrar anklagande på honom från skärmen. Och därmed har tidningen Darlings budskap nått fram.
Porrbranschen är en av världens fyra största industrier. Hundratals miljarder kronor omsätts varje år på booby babes och wet pussies. En undersökning bland Aftonbladets läsare visar att varannan man och var tredje kvinna surfar efter porr på nätet. MMXI Nordics statistik visar att 16 procent av surfarna i Sverige under augusti månad besökte pornografiska sajter. Av dessa är 14 procent män och 2 procent kvinnor. De manliga porrsurfarna är oftast i åldersgruppen 12-24 år. De kvinnliga är äldre, mellan 35 och 39 år.
Webbyrån Moonwalk har tillsammans med tidningen Darling - med chefredaktör Marie Birde i spetsen - gjort revolt mot porrskaparna. Moonwalk kom på idén att man kan komma åt porrjättarna genom att använda deras egen metod. Resultatet är fejkade porrsajter på nätet med snuskiga sökord högt placerade i sökmotorerna. "Texas Boob Fest" och "Horny in Hungrary" är några av sökorden som leder surfaren direkt till Darlings sida som går under namnet "Get some Real". Surfaren möts då bland annat av ett Manifesto som kort beskriver tanken bakom aktionen. Dessutom visas bilder av en lättklädd modell där nakna könsdelar har ersatts av stickers med antiporrbudskap. Birde poängterar att det inte är riktiga porrbilder, modellen på bilderna visste vad bilderna skulle användas till och var med på den här idén från början. De fejkade porrsajterna har legat ute på webben sedan i fredags.
Birde vill uppmana alla att gå in på www.getsomereal.com och skapa fler sidor. I skrivande stund är antalet 9 917 stycken men det ökar kontinuerligt. Alla sidor som görs samlas i en databas. Sedan ser man till att alla dessa sidor hamnar högt upp i sökmotorerna bland snuskorden.
Marie Birde har aldrig tidigare gjort någon aktion mot porr, men hon har länge tyckt att något måste göras åt problemet med porrsurfandet.
- Jag är inte emot porr. Jag tycker bara att man ska få välja själv om man vill ta del eller inte.
Tanken med manifestationen är dels att ge porrsurfarna en knäpp på näsan och dels att de ska få sig en något djupare tankeställare. Dessutom är det givetvis en seger i sig att de pornografiska sidorna får lägre antal besökare. Ett sätt att ge igen helt enkelt.
Hela projektet har helt enkelt rullats i väg som en liten snöboll. Förhoppningen är att den här bollen ska växa sig större och större, med hjälp av andra som delar samma uppfattning som Darlingredaktionen. Nu är det upp till allmänheten att hjälpa till att driva kampanjen vidare.
- Annars faller hela idén, säger Birde.
Jag frågar om det blir någon uppföljning av aktionen, om de verkligen har tänkt att gå till botten med porrsurfandet, eller om det mest är en PR-grej. Birde berättar att självklart är det PR, men det är en bra idé som på rätt sätt kan göra verkan.
- Vi börjar så här, säger hon försiktigt.
Även tidningen Amelia har använt sina läsare för att dra igång en PR-kampanj. Man ger ut en tidning som heter Rosa bandet i samarbete med Cancerfonden. Tidningen handlar om bröstcancer "på ett typiskt ameliavis, på ett varmt, vackert och informativt sätt", enligt Amelia själv. Den kostar 49 kr och en tia från varje tidning går till Cancerfonden. Med varje tidning medföljer en liten rosa rosett att fästa på jackan.
Karin Ekman, medievetare och frilansande journalist, säger att gränsöverskridande är något som ligger i tiden. Samarbeten över konst- och reklamvärlden är väldigt vanliga just nu.
- I fallet Amelia och Cancerfonden tycker jag att Amelias agerande är fullt förståeligt. Amelia vill ha goodwill och tjäna pengar. Cancerfonden i sin tur hoppas nå ut till riskgruppen som är densamma som Amelias läsare.
Marianne Östlund, delägare i PR-byrån Effektiva media, är positiv till den här typen av kampanjer. Hon tycker att alla har ett ansvar för att samhället ska bli bättre och att alla mår bra av att få kämpa för det man tror på och vara förebild för det. Hon poängterar att det är viktigt att vara personligt engagerad, inte bara professionellt yrkesmässig i sin roll när man startar en kampanj. Hon anser inte att Amelia och Darling utnyttjar sina läsare för att dra igång PR-kampanjer.
- Nej, konsumenterna väljer ju själva om de vill köpa produkten eller inte. Båda tidningarna har nått framgång för att de har en stark själ. De har valt att ta ställning i vissa frågor. Genom att kämpa för det de tror på i de här kampanjerna, visar de ännu tydligare att de står för sin sak, säger hon.
Marianne Östlund har själv varit med och startat en mängd PR-kampanjer. Hon tycker inte att man ska vara kritisk mot människor som tar tag i saker och driver dem framåt. Det finns många som bara kritiserar, utan att själva göra någonting. Visst finns det alltid en risk att projekt rinner ut i sanden och inte följs upp ordentligt. Men Östlund tycker att det viktigaste är att man inte tror att en stor organisation med mycket pengar är ett krav för att kunna kämpa för en ståndpunkt. Ett brinnande engagemang med mycket uthållighet räcker.
- Man behöver inte vara statsminister för att förändra världen. Den lilla människan kan också förändra, det gäller bara att utnyttja den kraft och makt som finns inom en, säger Östlund.
Av Sara Åkesson 03 okt 2001 15:02 |
Författare:
Sara Åkesson
Publicerad: 03 okt 2001 15:02
Ingen faktatext angiven föreslå
Media, Media, porn´s, fake, girls, are, real, livsstilsmagasin, uppmanar, sina, läsare, skapa, fejkade, porrsajter, annan, tidning, satsar, välgörenhet, genom, samarbete, cancerfonden, gränsöverskridande, prkampanjer, ligger, tiden | föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå