sourze.se

Din egen tidsaxel

Stanna. se framåt längs din tidsaxel.

Som 25-30-åring ser du eget eller annans barn. Ganska nära. Helt intill, kanske eget eller annans spädbarn.

Barnets tidsorientering är outvecklad. Barnets tidsperspektiv är kortare än ditt. Framåt och bakåt.

Du vet att tiden är oändlig. Din tidshorisont är ändå skarp. Vid förnuftets eller känslans gräns. Framåt och bakåt.

Vänd dig om. Se bakåt längs din tidsaxel.

Som 25-30-åring ser du egen eller annans förälder. Ganska nära, tycks det. Ändå är personen redan gammal.

Längre bakåt finns egen eller annans morförälder. Den personen är jättegammal.

- - -

Vänd dig framåt igen. Be barnet titta bakåt.

Barnet ser en vuxen. Dig själv. Barnet förstår inte hur gammal du är. Vet inte när du föddes.

- En gång innan du fanns, försöker du förklara.

- Vad fanns då, frågar barnet.

- - -

Du ber barnet titta ännu längre bakåt. Där står barnets eller annans morförälder. Din
eller annans förälder.

Barnet kan inte bedöma tidsavståndet. Ser bara att personen är jättegammal.

- Hej, säger den gamla. Len i rösten för att inte skrämmas.

Barnet tittar på dig. Barnet tittar blygt på den jättegamla. Barnet säger ingenting.

Du ber barnet titta ännu längre bort.

Långt där borta finns din egen eller annans morförälder. Barnet spanar undrande.

Du lägger mjukt din hand på barnaaxeln. Böjer dig ned. Pekar med blicken i barnets ögonhöjd. Barnet ser en jättegammal person. Egen eller annans gammelmormor. Din eller annans morförälder.

Barnet vet inte vad en gammelmormor är. Personen är helt enkelt jättegammal, hon också.

- - -

Barnet vänder sig sakta om. Tittar framåt. Funderar. Anar egna barn där framme.

Barnet säger:

- Min mormor är din mamma.

- - -

Barnet växer. Tidsperspektivet vidgas.

Kring 18-årsdagen, som i Sverige sammanfaller med myndighetsdagen, kan barnet uppskatta tidsavstånd. Nu är gammelmormor borta. Hon var jättejättegammal. Men mormor finns mormor. Hon är jättegammal.

- - -

Tripp, trapp trull lärde du ditt barn. Det var lätt. Tre saker i rad. I en bestämd ordning. Stor, mellanstor, liten.

Barnet upptäckte snart en annan logisk ordning. Mormor, mamma och sig själv. Tre saker i rad. I en bestämd ordning. I tiden.

Ökad livslängd. Längre ramsa.

Tripp, trapp, tropp, trull, trullsilull. Hittade du på. En bestämd ordning. För saker i rummet. För saker i tiden.
Morförälder, förälder, du själv, barn, barnbarn.

- - -

Generation efter generation.
Flera generationers gemenskap.
Flergenerationsgemenskap.


Alla blir vi friskare och äldre. Äldre blir gammal. Gammal blir ännu äldre.

Kunskap blir också äldre. I högteknologins värld blir gammal kunskap fort ännu äldre.

Förr var den gamles kunskap nödvändig för den yngres överlevnad. Även äldres råd, åsikt och beslut var länge relevant för den yngre som kom efter.

Individens fysiska död är ett faktum. Med egen fixpunkt på tidsaxeln. Individens sociala död blir också ett faktum. Men med egen plats på tidsaxeln.

Så länge äldres erfarenhet är relevant för den yngre, får den gamles sociala död vänta. Unga håller minneskontakt tills nyttig kunskapsöverföring klingat av och känslan svalnat.

Den sociala döden hinner före den fysiska när äldres kunskap saknar relevans för yngres överlevnad.

Äldre, fjättrade vid sin långvårdssäng, har inga råd att ge. Sorgearbetet kan börja.

- - -

Flergenerationsgemenskap utvecklas och bryts. Av individers val. Av individers behov. Olika omständigheter, olika förutsättningar. Flergenerationsgemenskapens räntabilitet sjunker.

- - -

Med eget perspektiv på ändlös tid. Framåt och bakåt. Frågar alla; friska, krymplingar, atleter, långlivade, ledsna, tidigt åldrade, unga, sjuka, trötta, glada:

- Vad är meningen?

Byråkraten:
Iaktta befattningsbeskrivningar.

Filosofen:
Söka upplevelsesanning.

Forskaren:
Förklara verkligheten.

Företagaren:
Skapa tillväxt.

Författaren:
Skänka känsla, medvetenhet, förståelse.

Medborgaren:
Reglera rättigheter och skyldigheter gentemot staten.

Politikern:
Sträva gemensamt efter ett gott liv.

Prästen:
Söka gud.

- - -

Klipp papperslappar av svaranden och svar. Blanda och ge på nytt.

Svaranden som ändå accepterar alla svar som rätt, vet vad flera generationer redan lärt:

- Möt fakta, människor och mystik med öppet sinne.

Se framåt längs din tidsaxel.

Gå vidare.


Om författaren

Författare:
Ulf Lönnberg

Om artikeln

Publicerad: 04 maj 2001 10:14

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: