I storstäderna är trenden särskilt påtaglig. Bara 10 procent av Stockholms ungdomar har tagit körkort.
Utan möjlighet att ta körkort beskärs individens frihet på många sätt. Unga människor som saknar körkort har sämre möjligheter att få jobb, skaffa bostad och ta del av fritidsutbud. Detta - att kostnaden för att ta körkort är alldeles för hög - blir alltså i förlängningen en politisk fråga om jämlikhet och alla människors möjligheter. I ett modernt välfärdssamhälle borde det vara en naturlig rättighet att kunna röra sig fritt och kunna ta del av det fritids- och arbetsutbud som finns i hela landet. Därför måste de ekonomiska hinder som finns för att kunna ta körkort komma upp på den politiska dagordningen.
Det finns säkert flera skäl än ekonomiska till att ungdomar inte längre tar körkort när de nått "körkortsmogen" ålder. I landets storstäder kan det bero på att kollektivtrafiken är ett fullgott alternativ. Men för de allra flesta ungdomar är det allra största skälet utan tvekan den höga kostnaden.
Ungdomar är den grupp i samhället som drabbats hårdast av den ekonomiska krisen på 90-talet. Om man studerar körkortsinnehavet för 18-åringarna finns här ett tydligt exempel: 1989 tog drygt 50 procent av 18-åringarna i landet körkort. På ett enda år, sjönk antalet till runt 35 procent. Sedan 1991 har andelen 18-åringar som tar körkort legat på en relativt stabil, men låg nivå, på dryga 30 procent. 1997 blev ett bottenår. Då tog bara 27 procent av 18-åringarna körkort.
SSU och Motormännen har sedan hösten 1999 samarbetat för att driva ett aktivt opinionsarbete för att körkortet ska bli billigare. Med debattartiklar, namninsamlingar och lobbing lyckades vi strax före julen-99 stoppa de värsta delarna i Vägverkets förslag till ny körkortsutbildning. I Vägverkets planer ingick t ex att tvinga föräldrar utrusta bilarna med dubbelkommando för att privat övningskörning skulle få ske. Den privata övningskörningen skulle därigenom bli dyrare och för många kanske omöjlig. Dessa planer fick Vägverket dra tillbaka. Den segern var viktig för alla ungdomar. Grovt räknat skulle Vägverkets förslag ha inneburit att körkortet hade kommit att kosta omkring 4 000 kronor mer.
Just nu arbetar Näringsdepartementet med att ta fram en ny trafikutbildning. Underlaget till utredningen består bland annat av återstoden av Vägverkets förslag. Det innehåller fortfarande inslag som om de blev verklighet skulle göra körkortsutbildningen svårare, mer tidskrävande och dyrare.
Om regeringen väljer att förverkliga vissa av de punkter som finns kvar av Vägverkets förslag skulle det utan tvivel leda till att ännu färre ungdomar än idag kunde ta körkort. Vi menar, att det skulle innebära en ytterligare försämring av unga människors valmöjligheter. Färre ungdomar skulle ha möjlighet att ta arbeten där arbetsgivarnas krav på körkort är absolut.
Vårt gemensamma arbete för att göra körkortet till en rättighet för alla är alltså långt ifrån färdigt. Regeringen kan, om den inte inser klassdimensionen i frågan, komma att ta beslut som gör körkortet ännu mer svåröverkomligt. Därför fortsätter vi vårt samarbete. I början av året uppvaktade SSU och Motormännen tillsammans med Bilindustriföreningen skolminister Ingegerd Wärnersson för att försöka få det svenska skolväsendet intresserat av att undervisa i trafik- och körskolefrågor. Att kunna framföra ett motorfordon tillhör definitivt allmänbildningen. Målet för oss är att pressa ner kostnaden för att ta körkort och modernisera den utbildning som ges på landets trafikskolor.
Vi anser att trafikantutbildningen idag har stora brister såväl i kvalitet som i effektivitet. Under lång tid har körkortsutbildningen i princip sett likadan ut. Ny pedagogik och förändrade inlärningssätt är något som måste till. Därför måste undervisningen moderniseras. Vi menar att en helt ny förarutbildning är önskvärd. En sådan måste ta hänsyn till de ungas situation. Vi anser att skolan är en naturlig plats för grundläggande körkortsutbildning. Många ungdomar har idag inte råd med utbildningen och "chansar" därför som "privatister" eller med ett allt för litet antal lektioner i bagaget. Resultatet blir att många förarprov som idag görs är omprov.
Vårt förslag är därför att man, i införandet av en ny förarutbildning, ger alla gymnasieungdomar möjligheten att få sin körkortsutbildning i skolan. Det kommer att ge oss ett mer trafiksäkert samhälle men framförallt kommer det att ge ungdomarna en chans till körkortsutbildning på lika villkor. Alla - inte bara några - ska ha rätt till körkort!
Av Mikael Damberg 26 apr 2001 09:50 |
Författare:
Mikael Damberg
Publicerad: 26 apr 2001 09:50
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå