sourze.se

Filmerna ska begränsa alkoholproblemen

Detta bidrag är ett svar på artikeln "Varför, kära Systembolaget, varför?" som skrevs av Jakob Mjöbring.

Bäste Jakob. Filmerna visas av det skäl du nämner. För att kunder som är mellan 20 och 25 år spontant ska visa leg. Men filmerna har som du misstänker även några andra syften. De ska visa att ålderskontrollen är högt prioriterad inom Systembolaget. Vi vill också skapa förståelse för vår ålderskontroll och för det svåra jobb den ofta är för vår personal.

De som är under 20 år ska förstå att det inte är någon idé att försöka köpa ut när de får klart för sig att vi även ber 25-åringar om legitimation.

Det finns olika meningar om alkoholpolitiken. Men nästan alla är överens om att det är viktigt att ungdomar inte ska köpa vin, sprit och starköl. Ju tidigare en ung människa börja dricka desto större är risken för olika typer av alkoholproblem. Filmerna är ett viktigt stöd för Systembolagets ansträngningar att begränsa alkoholproblemen bland ungdomar.

Att du inte gillar filmerna får vi väl leva med. Men resultaten i de årliga undersökningar som görs om publikreaktionerna på våra filmer är entydiga. De hör till de senaste 10 årens mest uppskattade reklamfilmer på bio - alla kategorier. Främst hos målgruppen 15-25 år, men också bland äldre Man frågor bland annat om budskapet har gått fram, trovärdighet, underhållningsvärde och om biobesökarna tycker att filmen totalt sett är bra.

Vi vet också att vår personal tycker att filmerna är ett stöd för dem i deras arbete. En specialundersökning vi gjorde häromåret visar just att filmerna har bidragit till att skapa en ökad förståelse för vår ålderskontroll. Vill du veta mer om våra utvärderingar är du välkommen att höra av dig.

Filmerna har för övrigt inte producerats genom någon reklambyrå utan direkt med filmbolaget Orv filmproduktion.


Om författaren

Författare:
Björn Rydberg

Om artikeln

Publicerad: 15 mar 2001 16:19

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: