Mördarnas dubbelmoral

Den här tråden diskuterar artikeln Mördarnas dubbelmoral.
Inlägg #1: Postat: 2002-03-14 11:53:00
Zemmi
Det ryser i mig och tårarna stiger... Går det att hjälpa till? Vad gör man?
Inlägg #2: Postat: 2002-03-14 17:22:00
Sten O Andersson
Fint att du och andra modiga kvinnor talar om hur det är. Samtidigt belyser det problemet. Här skall gälla samma lagar för alla. Måste det innebära att alla kvinnor får en fristad här och männen utvisas? Det är den reflektion många invandrarkritiker kommer att göra.
Inlägg #3: Postat: 2002-03-15 10:16:00
Elin
jag tror inte att det handlar om heder, jag tror faktiskt inte det. jag tror att han var precis på bristningsgränsen. han har bott i sverige i 20 år och kan knappt ens snacka. jag tror han använder termen hedersmord som svepskäl.
Inlägg #4: Postat: 2002-03-15 11:06:00
Pontus
Jag är imponerad av Sara Mohammads otroliga intensitet i sin kamp för de förtryckta invandrarkvinnorna. Nu är inte situationen perfekt bland svenska kvinnor heller men jag tror att denna debatt fokuserar kvinnofrågan på ett positivt sätt för alla kvinnor.

Mer kommer i nästa inlägg...
Inlägg #5: Postat: 2002-03-15 11:07:00
Pontus
Sedan är det politikernas och lagstiftarnas ansvar att omvandla denna debatt till något konstruktivt som fungerar i verkligheten. Detta kommer att ta tid då man inte kan vända hela den svenska opinionen och lagstiftarna bara genom en relativt kort tids debatt. Det skall bli intressant att se utvecklingen och om denna debatt har egenkraft att fortsätta tills det verkligen sker något.

Mer kommer...
Inlägg #6: Postat: 2002-03-15 11:08:00
Pontus
Fadimes pappa döms enligt de lagar vi nu har i Sverige och de har bevisligen inte varit helt anpassade till dagens problemställning om man ser på Göteborgsdomen. Domstolen tittar inte på vad som sägs utanför domstolen utan dömer enbart efter vad som sägs och bevisas där. Sedan dömer lagmännen efter lagtexten och till hjälp har de prejudikat från tidigare domar.

Mer kommer...
Inlägg #7: Postat: 2002-03-15 11:09:00
Pontus
Om nu Fadimes far inte kommer att få det straff som den folkliga opinionen anser så kommer säkert debatten att bli mer inriktad på lagstiftningen och straffsatserna.

Mer kommer...
Inlägg #8: Postat: 2002-03-15 11:10:00
Pontus
Ett problem jag ser hos denna kamp från invandrarkvinnorna är att de verkar ha en del inre stridigheter. Varför finns det annars 5-10 föreningar som står bakom varje upprop som kommer ut. Är det inte bättre att enas bakom en eller två starka kvinnor/föreningar t.ex. Sara Mohammad som verkligen kan föra ut budskapet på ett professionellt sätt.

Mer kommer...
Inlägg #9: Postat: 2002-03-15 11:12:00
Pontus
Svenska sättet är mer inriktat på det sättet att organisera sig och debattera. Ett splittrat parti eller rörelse röner inte lika stort gehör ute i debatten. Det är därför t.ex. Miljöpartiet har problem att föra ut sin politik för de har två språkrör och de bytts ut i samma takt som jag byter skjortor.

Mer kommer...
Inlägg #10: Postat: 2002-03-15 11:13:00
Pontus
Skulle de få Åsa Domeij som partiledare skulle Miljöpartiet åka hiss uppåt i opinionsundersökningarna. Jag tror det skulle främja invandrarkvinnornas kamp om de samlade sig på samma sätt och inte var så splittrade.

Slut på kommentarer.
Laddar...