Något om psykologi och psykiatri

Den här tråden diskuterar artikeln Något om psykologi och psykiatri.
Inlägg #1: Postat: 2002-03-01 10:19:00
elisabeth
Om jag förstått din text rätt, så vill du helt enkelt säga att man bör vara kritiskt inställd till psykologin eftersom den aldrig vet lika mycket om en person som personen själv.

Ok. Än sen då? Förastår inte riktigt vitsen med din text... Sen Knut. Man KAN inte hänvisa till en websida som källa. Det är det bara Ricki Lake som gör.
Inlägg #2: Postat: 2002-03-01 10:28:00
Hasselbergarn
Faktiskt håller jag med om en av dina ideer, nämligen att det inte är enbart positivt att gemene man lär sig för mycket psykologi då denna undermåliga kunskap ofta kan resultera i att man hittar icke-existerande symptom hos sig själv och andra. .... Sen tappar jag bort di igen. Det känns som att din text saknar den där riktiga punch-linen...
Inlägg #3: Postat: 2002-03-01 10:53:00
Johan CB
Knut! Som skolad inom det psykologiska fältet kan jag säga att psykologin som diskurs är mycket medveten om den problematik du berör. Vad man skall tillägga är dock att den kliniska psykologin inte berörs av "objektivitet" och vetenskapliga kriterier utan lyder under pragmatiska sanningsanspråk. Inom psykologin som vetenskap är dock förhållandet ett annat och berörs inte så mycket av problematiken du lyfter fram. Din kritik gäller främst psykoanalysen.
Inlägg #4: Postat: 2002-03-01 12:48:00
en som vet hur det känns...
Det är tydligt att Knut Jörgensen själv aldrig lidit av någon psykisk ohälsa..../en som vet hur det känns när verkligheten...
Inlägg #5: Postat: 2002-03-01 17:02:00
Knut
Texten i denna artikel är upphovsrattsskyddad. Det är vanligt att man hänviser till Bok och bokförlag vid sådan publicering, men det finns tydligen andra regler på sourze.se Texten har hämtats från boken En huskur, förlag www.books-on-demand.com Detta är inte reklam utan hänvisning till källa och upphovsratt, om någon skulle ha anmärkningar på detta.
Inlägg #6: Postat: 2002-03-02 08:09:00
K. J.
Granskning av Johan CB - Denna psykologiskolade/frälste använder en vokabulaär som liksom svävar över huvudet på folk, i syfte att imponera och dominera. Genom att kalla psykologin en vetenskap ger han sken av att han själv är en lärd vetenskapsman, och genom att tilldela min text en mindre och otidsenlig innebörd försöker han reducera, nedvärdera och förnedra mitt arbete och härigenom mig. -FY!
Laddar...