Falska scheman för flickor, varför?

Den här tråden diskuterar artikeln Falska scheman för flickor, varför?.
Inlägg #1: Postat: 2002-02-25 14:45:00
Michael Lundahl
Lätt att snacka. Men det blir inte bättre bara för att man "lägger ämnet jämliket och humanitet på schemat och tala om för de som invandrar hit att så här är det i Sverige?". Det funkar ju inte ens på svenskar! Ta t.ex. mord. Helförbjudet. Alla vet det. Ändå sker det. Ibland krävs konkreta åtgärder.
Inlägg #2: Postat: 2002-02-25 14:48:00
Jonas
Är det så att du anser att det oftast är av ekonomiska skäl som folk flyr till Sverige? Det verkar lite så...
Inlägg #3: Postat: 2002-02-25 16:23:00
Mia
Tyvärr är vi i Sverige minst sagt mesiga när det gäller det här, Falska scheman är bara ett utslag av "mesigheten" och eftergivenheten för det förtryck som kallas "kultur". Du har också rätt i att långt från alla svenska tonåringar får vara ute hur länge som helst, mina egna barn hade strikta regler som dom höll för det mesta idag vuxna. Det där med svenska tonåringars totala frihet är faktiskt en myt.
Inlägg #4: Postat: 2002-02-25 23:09:00
Lena M N
ja tänk om allt vore så enkelt.. det är ganska naivt att tro att man kan ge invandrare en broschyr vid gränsen, tvinga dem att skriva på, och sen tro att allt är frid och fröjd. jag tycker det är ett bra initiativ av den skola som har gjort det du beskriver, iallafall som en kortsiktig lösning. Det ger de utsatta tjejerna lite andrum och det kan de behöva, innan större saker händer.
Inlägg #5: Postat: 2002-02-25 23:31:00
Johanna
Det är nog inte så enkelt som du tror. Även om jag inte tror att falska scheman är en bra lösning av problemet.
Inlägg #6: Postat: 2002-02-26 11:34:00
Larissa
Du skriver "Om man vill bo i Sverige så ska man följa vissa grundregler inom jämlikhet för man har ju valt att flytta till Sverige ..." ja, men hela problemet ar ju att de inte foljs. Sa fragan ar alltsa hur man ska losa det? Och under tiden vill man inte att dessa flickor ska komma i klam. Jag tycker forslaget om nagra extra schemalagda var mycket bra och ett bevis pa att det antligen sker nagot konkret for dessa flickor.
Laddar...