|
Inlägg #1: Postat: 2002-02-18 09:42:00
|
|
gustav almestad |
det var en kul artikel att läsa, men allvarligt talat: är det någon som går omkring och säger sig hata precis allt med USA? om folk uttrycker avsky mot USA kan man väl ändå utgå ifrån att det är politiken som menas? men att man borde se lite längre än talkshows om man vill bilda sig en uppfattning om folket kan jag absolut hålla med om.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-02-18 10:53:00
|
|
erik de vahl |
deras frustande vilja att stödja de som har det sämre ställt. Det är kul med generaliseringar. Om detta skulle vara sant skulle kanske inte finnas så offantligt många fattiga och utslagna i USA. Det är klart att du gillar USA. Har man vuxit upp där på rätt sida av klassklyftan så är det klart att man har fått möjlighet att se allt som är positivt. Jag hoppas att du inte är allvarlig och har skrivit artikeln för att provocera.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-02-18 11:26:00
|
|
Eddie |
Alla de slavar som kom till USA, är det dem du kallar för lyckosökande immegranter, stolta över sina europeiska rötter? Du beskriver bara en sida av USA, ta dig en semestervecka i southcentral så får du se den andra sidan.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-02-18 11:38:00
|
|
SHQ |
Jag älskar också USA, delar av det. Jag har varit mycket där under långa perioder. Däremot är jag mycket kritisk till stora delar av deras utrikespolitik lika mycket som jag anser att kritiken mot den oftast är oskarp, dåligt underbyggd och konspiratorisk. Förhållningen till USA för svenskar verkar vara nyanslöst, lite "antingen eller" och din artikel är bara andra sidan på det myntet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-02-18 11:56:00
|
|
Juanita Gina Zanetti |
Jag har varit i USA och jag har släkt där, det är inget fel på de som bor där utan felet ligger i de som styr utrikespolitiken. En vanlig amerikansk medborgare är en vanlig människa som en vanlig svensk. Alla amerikaner kommer inte från Europa.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-02-18 12:01:00
|
|
Greger |
Skönt med en artikel postitiv till USA. Många kommenterar att de ogillar utrikespolitiken. Fine. Men faktum är att många ogillar USA i mycket på grund av felaktiga fördomar om invånarna. Många svenskar tror på fullt allvar att amerikaner är dumma människor.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-02-18 18:35:00
|
|
Jonas |
Till vilket land man än åker hittar man underbara människor och en unik kultur.
Det tål att tänkas på när människor från både vänster och höger fördömer hela länder för deras politiker!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-02-18 20:30:00
|
|
Zemmi |
Det är sant, jag har upplevt mycket positivt med USA när jag varit där. Men det finns trots allt en mycket stark dubbelmoral ibland rent hyckleri som jag har lite svårt för, och som förekommer i så otroligt många frågor. Det är något jag inte känner igen varken från europeiska länder eller Kanada, även om det naturligtvis existerar...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-02-20 13:49:00
|
|
gustaf |
Äntligen. USA är väldens rikaste land, det land med störst andel högskoleutbildade etc. det ät uppenbart att USA är möjligheternas och frihetens land.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-02-21 11:56:00
|
|
tobias |
usa och amerikanarna är säkert jättebra och schyssta de flesta av dem, det tvivlar jag inte en sekund på, men det är ett samhälle med stora klyftor och har världens största andel fångar och en terroristpolitik läs chomskys senaste bok om terrorattackerna. jag har inget emot usas befolkning eller landet i sig, bara dess genomruttna politik.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-02-21 20:27:00
|
|
CIA |
Vem betalar dig?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-02-23 02:52:00
|
|
Oskar |
"Jag älskar ytligheten"
I rest my case......
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-02-23 03:03:00
|
|
Oskar |
Jag hatar inte USA, bara dess befolkning, politik och inflytande.
Annars är det ett hyfsat underhållande land, stort, varierande, ganska så bisarrt och det land där många av mina bandhjältar kommer ifrån. Som t.ex R.E.M
Men amerikanarna har verkligen attitydproblem vad gäller resten av världen. Och de lider av storartad hybris.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-02-23 13:26:00
|
|
Oskar |
Martin en fråga:
finns det inte något du ogillar med USA?
och anser du inte att deras dubbelmoral i typ... allt innebär ett trovärdighetsproblem inför resten av världen?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-02-24 22:25:00
|
|
stic. man |
the average black male, spend a third of his life in a jail cell. and that aint right
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-02-25 14:25:00
|
|
Daniel |
Martin, vad fan snackar du om? Är det någon NÅGONSIN som sagt att de hatar u.s.as bergskedjor och stränder? det högerfruktade usahatet, handlar väl knappast om folket utan deras regering. lär dig skilja på det! inte kan du väl försvara vad de gjort genom tiderna?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-02-25 19:14:00
|
|
Martin |
Daniel: Jag har inte lagt några värderingar i USAs politik. Det behöver jag inte, för det sköter pretton från Sverige alldeles utmärkt. Min skola i USA innefattade 40 afroamerikaner, 40 vita och 20 mexikaner. Jag har umgåtts med alla samhällsklasser. Vi i Sverige kan inte förstå de människorna, för de har en helt annan mentalitet än oss. De har en helt annan livssyn, livskraft, men vi kan inte veta vad som är bäst för dem.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-02-25 19:15:00
|
|
Martin |
Helt klart kan man vara förbannad när vi påverkas av deras utrikes politik, och de gör en hel del misslyckande, men även en hel del gott.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-02-26 14:32:00
|
|
Andy |
I USA bildade man en kontinent som byggdes på en utopisk idé: Det är liksom drömlandet, från början och det har alltid varit drömlandet och det är inte landet det är fel på, utan det är människorna som är liksom lite giriga och sådär. Därför har människor svårt att förstå att det är konstitutionen och idéerna som landet är byggda på som är helt sjuka.
|
| |