|
Inlägg #41: Postat: 2002-02-13 01:26:00
|
|
Hasselbergarn |
Axel: Jag har erkänt mina felformuleringar och förtydligat vad jag menar. Martin: lösryckta citat är ju ett ypperligt sätt att diskutera på... Olof: du var antagligen inte där med ett gäng kompisar och festade?
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2002-02-13 02:03:00
|
|
Olof Öberg |
Jo, vi var faktiskt fyra stycken. Det lustiga var att bara två var 18 och en av dem lyckades säga att han glömt legitimationen i bilen. Detta var ju sant, men kanske inte så trovärdigt när vi alla hade druckit. I vilket fall som helst så släppte de in oss och vi varken bråkade eller slog sönder någonting. Detta var förstås tio år sedan när allting var mycket bättre, men änddock..
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2002-02-13 09:24:00
|
|
Axel |
Hasselberg: Det är intressant att du skriver att du förtydligat vad du menar, men när Martin och jag bemöter det med att citera dig kan du inte stå för det. Och eftersom du inte förstår det utan förklaring: Ex från andra länder visar att det blir en avdramatisering av krogbesök med 18-gräns överallt med följden att 18-åringar inte känner sig tvugna att paniksupa på krogen och därmed uppför sig bättre
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2002-02-13 09:34:00
|
|
Axel |
forts: De enda linjerna som går att försvara är Olofs eller att krögarna inte får diskriminera alls. Din halvmesyr till åsikt grundar sig i att du är rädd för att viss diskriminering inte är PK. Frågar igen: Tycker du att det skulle vara ok att inte släppa in socialgrupp 3? Eller är det liksom etnicitet för politiskt inkorrekt för dig?
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2002-02-13 09:43:00
|
|
Hasselbergarn |
Olof: positiva undantag finns ju som tur är :- Axel: Att jämföra med utlandet faller på sin egen orimlighet. Du tror väl inte att den svenska alkoholkulturen bara dör över en natt tack vare en lag? Se på grodätarna och danskarna som alla ser som goda exempel på hur det borde vara, de har enn ohygglig mängd med tex alkoholrelaterade leversjukdomarbara för info skull. PK är för fjantar som bryr och är för klena i huvudet för att ha egna åsikter.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2002-02-13 09:47:00
|
|
Hasselbergarn |
Axel: Så länge du betalar inträdet så har ju inte vakterna möjlighet att stoppa dig pga ekonomiska förutsättningar. Sen finns det redan snobbkrogar i städerna för just snobbarna så delvis är ju ditt exempel redan verklighet. Man väljer klientel genom klädkrav och prissättning. Att däremot uttryckligen kräva inkomstredovisning i dörren blir ju bara löjligt.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2002-02-13 10:16:00
|
|
Axel |
Hasselberg: Du liksom många andra tror att Sverige intar ngn slags särställning i världen och att det inte går att applicera några lösningar från andra länder här. Det är trångsynt och felaktigt. Alkoholkulturen här är absolut inte unik. Att inte ta in tonåriga killar bygger ju på en riskbedömning från krögarens sida att de kostar mer än de smakar: varför skulle inte krögaren kunna få göra samma riskbedömning gällande låginkomsttagare och invandrare om han vill det?
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2002-02-13 10:25:00
|
|
Axel |
forts Enda anledningen som du uppgivit hittills är "för att det inte är lagligt". Skriv inte det igen är du snäll, det är ett uruselt argument. Du är skolexemplet på PK, trots att du inte vågat erkänna det för dig själv ä
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2002-02-13 12:15:00
|
|
Hasselbergarn |
Axel: Precis som hos dig är mina åsitker grundade i personliga värderingar angående etik och verklighet. Du påstår en sak jag en annan. Min referenser till gällande lagar klargör bara att jag ställer mig bakom gällande lagar på området. Antagligen letar du efter fler chanser till ordmärkeri eller sk logiska fallgropar men borde du inte nöja dig med att vi inte är överens?
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2002-02-13 12:18:00
|
|
Hasselbergarn |
...och Axel: har du så mycket att säga så skriv en artikel. Har du verkligen tänkt igenom dina åsikter och framförallt om dessa grundar sig i något annat än egenintressegå på krogen??? En diskussion i artikelform blir genast intressantare eftersom argumenten behöver grundas lite...
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2002-02-13 23:25:00
|
|
Axel |
H: Du måste själv förstå hur illa det ser ut att skriva en artikel som börjar med att högtidligt proklamera "Den befogade varianten av diskr är den som växer fram utifrån fakta och statistik" och sedan retirera till att den i själva verket bygger på "personliga värderingar". Jag märker inte ord - jag har inte anmärkt på ngt språkligt fel, jag citerar dig i sak - det är det som blir så besvärande för dig och visar vem som verkligen borde sitta och tänka efter lite till.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2002-02-13 23:26:00
|
|
Axel |
...Att du nu i slutet bytt taktik och försöker verka farbroderligt stöddig blir extra löjeväckande när du gjort en sådan formidabel uppvisning i brist på stringens. Jag är 24 och kommer in där jag vill, tsk fr dig är jag dock för rättvisa - snacka om egenintresse!
Olof Ö: tack för bra och intressant argumentatio
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2002-02-14 00:28:00
|
|
Olof Öberg |
Tack detsamma, Axel, trevligt med en debatt där man inte är ensam med genomtänkta argument Oooh, min ödmjukhet lyser igenom igen!. Det sorgliga är att Diskus-debatten aldrig försökte analysera grunderna för diskrimineringen och jämfört dem med andra gruppers lagstadgade skydd - där allting faller samman för förespråkarna.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2002-02-14 00:35:00
|
|
Olof Öberg |
Var finns förresten feministernas svar till Gabrielle Holsts: "Biologiskt sett så är killar mer omogna."? Hoppas att de 100 000 18-19 åringar som diskrimineras varje år minns detta när nästa jämlikhetsreform skall tvingas på oss uppifrån - de var inte där för er när ni diskriminerades. Konstigt är också att jag aldrig sett något bråk på ett studentställe. De är väl speciella de också. Många undantag blir vi...
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2002-02-15 13:09:00
|
|
Bertram |
Är det här längdrekord i kommentarsfälten?
|
| |