Är ni verkligen så naiva?

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2002-02-12 18:56:00
Olof Öberg
Jag argumenterar inte nödvändigtvis emot lagen. Jag ifrågasätter varför det är ok att diskriminera unga män bara för att de är män, men inte "invandrare". Jag tycker nog att krogägaren skall få diskriminera bäst denne vill. Inför lagen skall vi dock vara lika och därför är det fel att tillåta det ena men inte det andra.
Inlägg #22: Postat: 2002-02-12 18:56:00
Axel
Hasselberg: Varför är det då inte ok att ha högre åldersgränser för invandrare? "Fakta och statistik" visar ju att invandrare är mer brottsbenägna och mindre köpstarka än svenskar. Som krögare är det ju följdaktligen helt logiskt att betacka sig för det klientelet. Man kanske kunde stifta en sådan lag? Den är ju rimlig?
Inlägg #23: Postat: 2002-02-12 19:06:00
Axel
hasselberg: Mycket motsägelsefullt svar 20. "Ekonomin bryr jag mig inte om" - I princip hela artikeln går ju åt till att visa de ekonomiska fördelarna med att inte släppa in 18 åriga killar. "Jag försvarar inte lagen med att den existerar" - har du då ändrat åsikt sedan svar 10 "Att välja kunder utifrån ålder är lagligt, att välja kunder utifrån hudfärg är det inte! Klurigare får du allt vara..."
Inlägg #24: Postat: 2002-02-12 19:07:00
HAsselberg
Olof: Gränsen måste gå någonstans. Vad tycker du om försäkringarna? Axel: Korkat exempel. Det är samhällsklassen det gäller inte hudfärgen, när det gäller brottslighet. Bara för ditt exempels skull då så är smågangsters jävligt bra krogkunder, spenderar stora pengar för att glänsa.
Inlägg #25: Postat: 2002-02-12 19:08:00
Hassel..
...axel: ska du märka ord så skriv en artikel. Det här blir löjligt.
Inlägg #26: Postat: 2002-02-12 19:24:00
Axel
Hasselberg: Märka ord? Du uttrycker ju olika ståndpunkter i olika kommentarer. Att du är inkonsekvent är ditt eget fel. Förresten; du har aldrig reflekterat över att 18-års åldersgräns fungerar utmärkt i en rad andra länder såsom Australien och Nya Zeeland?
Inlägg #27: Postat: 2002-02-12 19:32:00
Axel
Roligt att du tar upp det här med samhällsklasser - jag citerar "...de manliga tonåringar investerar sparsamt i baren, annat är inte möjligt när man lever på studiebidrag eller en sparsam lön från den första anställningen." Sedan anför du detta som ett argument. Jag tolkar detta som att det då är ok för krögare att säga nej till alla ur socialgrupp 3 som vill gå på krogen.
Inlägg #28: Postat: 2002-02-12 19:33:00
Axel
FORTS: Man kanske ska ta med sig sin deklaration eller ett kontoutdrag när man ska gå ut så kan de bestämma vilka som får komma in efter det?
Inlägg #29: Postat: 2002-02-12 19:42:00
Sten
Till PUs. Vid anställninggen skrivs anställningsavtal om man gör upp om lönen. Lönehöjningar beror på prestation, uppfyllda arbetsmål, kompetens etc. Där kan det bli problem om någon varit borta årsvis...
Inlägg #30: Postat: 2002-02-12 20:45:00
pUs
Sten; No shit.
Inlägg #31: Postat: 2002-02-12 20:48:00
pUs
Hasselberg; Vi är överens om en sak - att krögaren gör som han vill i sammanhanget. Det jag inte köper är ditt logiska snavande som slungar dig rakt ner i reningsverket - du är inte konsekvent. Du FÖRORDAR en differentierad ålder för olika KÖN. Att det nu ÄR på det sättet skiter jag i - men du sitter på fullt allvar och *förespråkar* en rent bedrövlig företeelse. Samtidigt som du med all rätt, men högst inkonsekvent ser rött när det gäller annan diskriminering.
Inlägg #32: Postat: 2002-02-12 21:39:00
Hasselbergarn
Till Axel: Läs sakta så kanske det går bättre: Jag tycker att nuvarande regelverk är ok när det gäller krogköer och liknande DVS särbehandling på grund av kön är enligt mig ok i det häroch vissa andra fall... är du fortfarande med?
Inlägg #33: Postat: 2002-02-12 21:44:00
HAsselbergarn
forts t Axel: Däremot är jag totalt emot särbehandlingi krogkön pga ETNISKA skäl. För att skydda oss mot det finns en LAG som jag tycker är ok i nuvarande form. Exemplet med NZ är ju bara löjligt. Vad har det med saken att göra att deras artonåringar beter sig bättre än våra? Att det blir lite märkliga formuleringar från mig emellanåt beror på att jag har ett jobb och sköta också, men med artikel OCH kommentarer borde du förstå...
Inlägg #34: Postat: 2002-02-12 21:47:00
Hasselbergarn
pUs: egentligen är jag inte alls inkonsekvent iom att jag inte förespråkar konsekvent jämlikhet. Gällande kön och etnisk bakgrund i arbetslivet måste jämlikhet vara det enda raka. Åldersdiskriminering är där en självklar del av vardagen.
Inlägg #35: Postat: 2002-02-12 21:50:00
Hasselbergarn
När det gäller krogkön anser jag att krögaren har rätt att göra som han vill inom gällande regelverk. Om krögaren vill ha en Ladies Night då?´Då kan vi snacka diskriminering! Jag erkänner faktiskt min inkonsekventa men bestämda syn på jämlikhet. Total jämlikhet på exakt alla plan blir faktiskt orättvis.
Inlägg #36: Postat: 2002-02-12 22:33:00
Olof Öberg
Axel och jag har ju visat att varje argument för att det skall vara okej att diskriminera unga män kan appliceras på andra grupper som inte får diskrimineras. Därför så är hela ditt resonemang baserat på godtycklighet och i grund och botten kan sammanfattas till "Varför? Därför." Tydligen så får man diskriminera funktionshindrade också. Tycker du att det är okej?
Inlägg #37: Postat: 2002-02-12 23:35:00
Axel
Håller helt och hållet med Olof Ö. Hasselberg är enbart mot diskriminering av etniska skäl m.m. för att det är olagligt. Moralfilosofiskt är han eg fullständigt för - det märks ju tydligt av argumentationen. Att han nu börjar sänka nivån några snäpp med lite löjliga efterslängar beror antagligen på att han själv upptäckt detta obehagliga faktum.
Inlägg #38: Postat: 2002-02-12 23:42:00
Axel
forts. Hasselberg har slutat att bemöta Olof och mig i sak och att han på allvar tror att min parallell till NZ gick ut på att visa att deras 18-åringar uppför sig bättre än våra är nästan underhållande. Att skylla sin inkonsekvens på sitt jobb ! är också ett för mig helt nytt, men lustigt, debattgrepp.
Inlägg #39: Postat: 2002-02-12 23:59:00
Martin
H skriver: "särbehandling på grund av kön är enligt mig ok...däremot är jag totalt emot särbehandlingpga ETNISKA skäl". Men alla argument han har för särbehandling pga kön kan man även använda för att argumentera för etnisk särbehandling!
Inlägg #40: Postat: 2002-02-13 00:37:00
Olof Öberg
Personligen tycker jag att krogägaren skall få diskriminera hur denne vill och om det är p g a etnicitet, religion eller kön är oväsentligt. Jag undviker alla sådana ställen och min favoritkrog är den som släppte in mig när jag var 17 och bjöd mig på min första Guinness på tapp. Hade också trevliga samtal med de andra gästerna som var dubbelt så gamla. Jag är väl speciell.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...