Depression - inget att skämmas för

Den här tråden diskuterar artikeln Depression - inget att skämmas för.
Inlägg #1: Postat: 2002-02-12 14:52:00
s
Depression är tyvärr en mycket vanlig sjukdom. Jag var sjuk 1 och 1/2år, hade höga tankar om psykologer men de hjälpte inte. Jag hade också en läkare, professor som månad efter månad körde med en äldre medicin. Så kom en underläkare som prövade nytt och jag blev kärnfrisk på 3 veckor. Det är 10 år sen..
Inlägg #2: Postat: 2002-02-12 14:56:00
Mia
Strongt av dig att berätta detta. Jag hade en depression för två år sedan och har gått i terapi sedan dess. Än är det inte helt bra. Men jag är på väg....
Inlägg #3: Postat: 2002-02-12 14:57:00
Sara
Det var gripande att läsa din historia.
Kämpa för att tänka att just du kan hjälpa eller påverka människor på ett eller annat sätt, så får du något att leva för. When you are walking through hell just keep on walking.
Det enda vi kan göra är att leva, för dör gör vi ändå.
Inlägg #4: Postat: 2002-02-12 16:13:00
jenny renstrand
jag ryser igenkännande. läs mina texter om du vill. några handlar om ung depression. du grep tag i mig!
Inlägg #5: Postat: 2002-02-12 18:17:00
Ernst
Tack för denna artikel Sofie. Min före detta flickvän har börjat bli mer och mer deppresiv och det resulterade i att vi gjorde slut för inte så länge sedan.. Men jag älskar henne fortfarande och vi är vänner. Ska försöka stötta henne på alla sätt och det du skrev har givit mig mer kunskap om hur jag ska hjälpa henne och gett mig hopp om att hon till slut ska må bättre. Jättebra artikel!
Inlägg #6: Postat: 2002-02-12 18:44:00
Mikael V
Du ÄR unik. Du skriver bra! Du är STARK som berättar om dig själv och därmed kickar andra som känner likadant. Kort sagt: En jävligt strong text! Sträck på dig!
Inlägg #7: Postat: 2002-02-12 22:19:00
Sanna Gustavsson
Vilken bra artikel. Jag har skrivit en liknande text på www.epigon.nu, fast där om hur jag kände ungefär samma sak fastän jag hade en fysisk sjukdom o inte en psykisk. Läkare är inte alltid jättesnälla när man är fysiskt sjuk heller... läs gärna, och skriv sen till mig om du vill.
Inlägg #8: Postat: 2002-02-12 22:41:00
Sofie
Det känns konstigt att folk kan känna igen sig i det jag skrivit, förut trodde jag att jag var ensam om att känna så här.
Det stärker mig lite grand att veta att det finns fler som jag därute, kanske är jag inte så onormal trots allt?
Inlägg #9: Postat: 2002-02-13 02:45:00
Daniel
Skönt att läsa din artikel. Skönt att man inte är ensam.

tack
Inlägg #10: Postat: 2002-02-13 09:11:00
Lena
Boktips: "Ut ur mörkret" av Miki Agerberg, till alla som har/har haft en depression och till alla anhöriga. Mycket bra information och bra berättelser från folk som själva har upplevt situationen. En god hjälp på traven som ger stöd!
Inlägg #11: Postat: 2002-02-13 09:46:00
Anna Li
Den bild av "vården" du beskriver är ju helt åt helvete. Jag hoppas att din mamma skällde ut läkaren efter noter och dessutom passade på att anmäla honom till ansvarsnämnden, liksom han som gav dig sömnmedel när du just tagit för många. Låt inte folk med fina titlar köra över dig. Bli förbannad! även om det förstås är svårt i just det läget, men prova nu efteråt
Inlägg #12: Postat: 2002-02-13 11:40:00
Sofi
Stackars...:- Blir så sur på läkare som bara skriver ut medicin utan att utreda orsakerna till att någon mår dåligt.. Du är stark!
Inlägg #13: Postat: 2002-02-13 13:18:00
Oskar
Du...

den där läkaren är bara en skithög.
Helt inkompetent. Jag vet hur du känner för jag har träffat många ortopeder och vissa av dem har man haft en svår lust att nita...

svenska sjukhus är f.ö helt värdelösa! Det är alltså inte ditt fel utan en inkompetent skit fick adig att må sämre än du förtjänar.

Kom ihåg att läkarens uppgift är INTE att ifrågasätta det du säger utan att lyssna.
Inlägg #14: Postat: 2002-02-13 14:56:00
Vivi-Ann
Det är fruktansvärt att bemöta oförstående människor, när man mår så där dåligt. Läkare borde ha bättre insikt, borde visa större förståelse. Det är så många som drabbas av depression. Jag hoppas att du kommer ur det där med tiden. Du mår redan lite bättre, allt blir bra. Att skriva är ett sätt att bearbeta. Bra skrivet.
Lycka till från en som också varit där
Kram Vivi
Inlägg #15: Postat: 2002-02-15 18:15:00
Nina Jansdotter
Tack för att du delade med dig. Kram och ljus till dig.
Inlägg #16: Postat: 2002-03-29 01:35:00
"din Syster"
Kanon !
du beskriver precis så som det känns när man är deppig, du skriver bra, älskar dig.
Puzz
Laddar...