En kaktus i underlivet!

Den här tråden diskuterar artikeln En kaktus i underlivet!.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-02-08 12:38:00
elisabeth
Det är väl inte riktigt samma sak va? om du istället byter ut tanten mot en kaktus så hade det varit jämförbart. Och precis lika "kul".
Inlägg #2: Postat: 2002-02-08 13:53:00
Linda
Målgruppen i reklamen är kvinnor. Är det inte lika trist att kvinnor endast kan förändra tillvaron genom att spela? Dessutom är det varor till hemmet hon vill vinna inte något som utvecklar egna intressen. Oj, jag glömde, kvinnans intresse är ju hemmet..
Inlägg #3: Postat: 2002-02-08 14:01:00
Joakim
Relax man!
Inlägg #4: Postat: 2002-02-08 14:04:00
prime
Du beskriver ett allt vanligare problem med objektifiering och könsförnedring av just män, något som i en omvänd situation inte skulle ses på med så snälla ögon... det finns långt fler exempel på objektifiering av män i reklamen som faktiskt skulle fällas om någon skulle anmäla dom
Inlägg #5: Postat: 2002-02-08 14:48:00
SHQ
Wow. Du kan hitta paradoxer och diskrepanser i samtida frågor.
Inlägg #6: Postat: 2002-02-08 14:49:00
Charly
Det här är något som vi män ska "tåla", jag anser inte att det är ett större problem än man gör det till faktiskt. Ibland blir man iofs riktigt sur när man ser skiten.
Inlägg #7: Postat: 2002-02-08 14:58:00
dog is god
Hitta något annat att kverulera över, du tar bara upp uitrymme. Lär dig dessutom att stava, vi vore nog alla tacksamma över det.
Inlägg #8: Postat: 2002-02-08 15:57:00
Fredrik Jung Abbou
skitbra! Detta har uppmerksammats massor av ggr att men drivs med som fan som puckade, feta, oldrickande, om de e feta gillar ingen dem, taskiga i bingen osv. Jag tror att man i allmenhet har mkt battre sjelvironi an kvinnor som har mindre humor och sjelvironi. Jag generaliserar man detta e min standpunkt. Borttaget franska man som har absolut 0 sjalvironi, ej generalisering utan detta geller dem alla helt enkelt.
Inlägg #9: Postat: 2002-02-08 16:17:00
Johan
FEL! fel jämförelse! den enda som fattat nåt här är ju elisabeth i den första kommentaren *suckar*, däremot finns trenden där, ökad objektifiering av män i bland annat reklam, men, jag tycker det är okej, då jag inte heller gnällt på HM tidigare så kan jag ta det här. helt okej. men du är ju totalförvirrad!! kaktusbröstblondiner??!!"! tjena... och din rubrik sen... j-vla 10k-spekulant!
Inlägg #10: Postat: 2002-02-08 16:48:00
Sten O Andersson
Bra David, go on.Men denna trend är gångbar länge än. Kvinnor som lyckas och taffliga män. Till förväxling lika artiklar i tidning efter tidning..Ett led i angelägen könskamp tycker kanske kvinnorna.
Inlägg #11: Postat: 2002-02-08 17:40:00
Ernst
Fan, lite skit får man tåla.. Jag anser det inte förnedrande mot män eftersom män de flesta kan ta såna skämt mycket bättre. Det är därför män alltid har haft mycket bättre humor! Dom tar inte åt sig så jäkla mycket!
Inlägg #12: Postat: 2002-02-08 20:36:00
ida
håller med elisabeth helt och hållet. samtidigt är jag trött på alla dessa män/kilalr/pojkar som hela tiden skriker vid minsta sak där man hävdar att vi kvinnor på något sätt hånar eller vill förtrycka män. när det inte alls är så! vad är ni så rädda för egentligen? vad är det ni försvarar? jag bara undrar...
Inlägg #13: Postat: 2002-02-08 20:45:00
jennyn
Varifrån kom dom där två sexiga tjejerna ? Kvinnan bytte tråkig gubbe mot kaktus, mannen bytte tråkig gumma mot två sexbomber. Din liknelse skulle vara mer relevant om han fått en pelargon t.ex.. eller om hon fått två unga snyggingar.
Jag fattar inte riktigt.
Inlägg #14: Postat: 2002-02-08 22:50:00
Ari
Det där är ju bara reklam, och reklambyråerna vet att det skulle bli ett jävla liv om de gjorde det tvärtom. Dessutom vet alla män att vi är eller blir feta osexiga soffnötare, därför ids ingen bry sig. Dessutom behöver vi ingen reklamfilm för att veta hur vi skulle kunna sätta sprätt på vinsten...
Inlägg #15: Postat: 2002-02-09 18:09:00
Skalman
Jag bryr mig egentligen inte om reklamen. Vad jag däremot stör mig på är att om, som ni säger, det varit ombytta roller hade det blivit en jäkla protestvåg. Antingen tycker jag att vissa tjejer ska ta och coola ned sig, eller så tycker jag att man ska sluta med reklamer som dessa. Ska det vara rättvist och jämställt så ska det vara det vara det också.
Inlägg #16: Postat: 2002-02-09 20:19:00
Jenny N
Vi kvinnor framställs ofta som att vi måste vara fräscha, snygga, smala, trånande, tahandombarniga o.s.v
Det är bättre om dom visar en fläskig, flottig rapande tjej än ännu en nyputsad anorektiker.
På MTV visar dom en dansk reklam med en tjej med celluliter som kliar sig i baken för att sedan äta direkt ur syltburken med fingret. Jag föredrar henne framför dom outhärdliga rynkkrämstjejerna.
Inlägg #17: Postat: 2002-02-09 20:22:00
Jenny N
Vill bara påpeka att jag vet att det finns motsvarande stereotypa beskrivningar av killar.
Inlägg #18: Postat: 2002-02-10 12:41:00
Tor
All sådan här reklam förstärker könsroller, vilket det framför allt är kvinnor som förlorar på. Att det inte blivit några proteststormar beror nog på att kvinnorörelsen inte ser hur negativ sådan här reklam är i jämförelse med sådan som de brukar reagera mot. Någon mansrörelse mot sådant här finns egentligen inte, därför att män inte har så mycket att förlora på att framställas som idioter ibland. Allt som framhäver att män och kvonnor i grunden är olika förstärker det patriarkala systemet.
Inlägg #19: Postat: 2002-02-10 16:56:00
Lars
Tydligen gillar vi konsumenter, män och kvinnor, reklamfilmer där medlemmar ur det motsatta könet blir förödmjukade, samtidigt som produkten på något långsökt sätt är närvarande. Jämför med en Toyota-reklam för några år sedan, där en vacker kvinna går in i en lyktstolpe vid åsynen av den nya bilmodellen,framförd av en manlig förare.
Inlägg #20: Postat: 2002-02-11 09:56:00
Susanne Gräslund
Jag tycker att dte låter som att du håller på att bli feminist, David. Sexism är ofta väldigt tydligt i reklam, och för den som vill se bevis på könsförtryck är det bara att höjs blicken mot reklampelarna. Vi som tycker att detta är fel måste hjälpas åt att göra något åt saken nu!
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...