En tanke som har återkommit så länge jag sett reklamfilm på tv. Är att det är helt acceptabelt att framställa män som fisande, rapande, illaluktande, gubbsjuka, svettiga svin som inte bryr sig det minsta om något annat än mat och sport. Tanken slog mig igen när reklamen för något lotteri kablades ut i någon av kanalerna på tv.
Ni har säkert sett den. En kvinna och en man sitter i tv rummet i sitt nedslita förortshus, och mannen tittar på motorsport. Kvinnan slickar igen ett kuvert där hon stoppar i lotterna och vips så börjar saker och ting att hända.
TV-apparaten byts mot en ny stor skärm med stora högtalare.
Den gamla bilen på garageinfarten blir en ny BMW och den inrökta soffan blir något överdesignat från fina gatan.
Här kunde det ha räckt för att vi något halvsömniga tittare skulle fattat vad budskapet var, men nej. Mannen byts då ut mot en KAKTUS. "Hellre en kaktus att kela med, eller i värsta fall ha sex med, än den mottligt förtjusande mannen." VA!? Nu sitter vi där och småler lite. Sen slår det mig att om filmen haft ombytta roller så skulle det ha sett ut ungefär så här.
Mannen kommer hem från jobbet. Frun ligger i soffan iklädd träningsoverall och har sitt flåttiga hår uppsatt i tofs för att slippa tvätta det. Hon tittar på Ricky Lake eller något av det andra mindre högkvalitativa som bjuds på tv under eftermiddagarna. Han stoppar lotterna i kuvertet och vips!
Ny bil, ny tv, en hel kyl med kall pilsner och sist men inte minst. Frun byts ut mot två ooootroligt onaturligt sexiga gärna med mycket silikonbröst tjejer i tjugoårsåldern som dansar halvnakna framför mannen som fått soffan bytt mot en fåtölj med fotpall.
Kvinnosakskvinnorna skulle bli hysteriska, och stämma både det annonserande företaget och tv-bolag för kvinnoförnedrande reklam. Varför säger ingen något om den mansförnedrande reklam som sänds dagligen i våra TV-apparater? Vad är det som gör att vi får göra en sak med män i reklamfilm och inte med kvinnor?
Svaret kan vara att kvinnor har fått någon retroaktiv rätt att ta igen den tid då männen hade en starkare ställning i samhället än vad de har idag. Rätt eller fel?
Jag vill att rätt ska vara rätt.
Tänk alltid på hur reklamen skulle ha sett ut om det var ombytta roller mellan könen.
Av David Lundholm 08 feb 2002 12:00 |
Författare:
David Lundholm
Publicerad: 08 feb 2002 12:00
Ingen faktatext angiven föreslå
Politik, &, Samhälle, Jämställdhet, Politik & Samhälle, Jämställdhet, en, kaktus, underlivet, män, reklamfilm, alltid, möjliga, göra, grå, feta, osexiga, svin, utan, någon, klagar | föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå