Apropå kulturimperialism

Den här tråden diskuterar artikeln Apropå kulturimperialism.
Inlägg #1: Postat: 2002-01-30 10:33:00
Stefan Holmqvist
En ganska bra sammanfattning om den debila, dekadenata och primitiva kulturen och levnadssättet i väst. Det jag förfasas över är hur en del på fullaste allvar tror att vi är utvecklade när vi egentligen bara hugger hårdast av alla. Trots en mytomspunnen "demokrati" orkar vi inte ens fråga andra länder om eller vad dom vill ha. Deras behov är redan bestämt på handels eller av någon annan pubeshårsliberal.
Inlägg #2: Postat: 2002-01-30 12:00:00
Mikael Svensson
Det är faktiskt patetiskt att du klagar på att andra enbart tar upp de positiva. När du gör tvärtom; eller det kanske var meningen? Vänstern tar alltid upp t.ex. skräpmat och slaskiga hollywoodfilmer när de ska beskriva västerlandet eller globalisering. Aldrig det faktum att man i USA har 700 miljoner teaterbesök per år, eller Guggenheim-museum runtom världen etc.
Inlägg #3: Postat: 2002-01-30 12:28:00
Fredrik Jung Abbou
Att vi står för drogmissbruk och kriminalitet ensamma känns skevt. Drogmissruk o kriminalitet är minst lika utbrett i många andra delar av världen. Att "många" prostituerar sig på högskolor för att få extrapengar till märkeskläder stämmer heller inte. Många är en överdrift tror jag. Utöver detaljer håller jag med. Den starke har aldrig förmågan att leda med mjukhet o ödmjukhet oavsett vem denna är.
Inlägg #4: Postat: 2002-01-30 12:28:00
Fredrik Jung Abbou
Att vi står för drogmissbruk och kriminalitet ensamma känns skevt. Drogmissruk o kriminalitet är minst lika utbrett i många andra delar av världen. Att "många" prostituerar sig på högskolor för att få extrapengar till märkeskläder stämmer heller inte. Många är en överdrift tror jag. Utöver detaljer håller jag med. Den starke har aldrig förmågan att leda med mjukhet o ödmjukhet oavsett vem denna är.
Inlägg #5: Postat: 2002-01-30 12:28:00
Fredrik Jung Abbou
Inlägg #6: Postat: 2002-01-30 14:06:00
gisela
så tråkig du är. tänk om alla bara hållt sig till sin egen kultur hela tiden? vikingar i all ära men jag är glad att vi blev "imperialiserade" av resten av europa i alla fall. vad vill du egentligen? att öppna ett mcdonalds är en sak, man skjuter inte folk i huvudet om de inte konverterar, numer. så vad är problemet? man tvingar inte folk att överge sin egen kultur bara för att man ger dem ett alternativ eller komplement.
Inlägg #7: Postat: 2002-01-30 14:55:00
Per J
Har man ingen egen kultur har man ett annat lands kultur.
Inlägg #8: Postat: 2002-01-30 16:39:00
Andreas
Ponera att ett teknologiskt övermäktigt rymdimperium skulle inse vilken styggelse det i själva verket är med McDonalds, och därför med sin överlägsna teknologi utplåna samtliga McDonalds-restauranger från jordens yta på ett sådant sätt att det sker helt utan personskador. Alla i den industrialiserade världen skulle från den dagen vara befriade ifrån McDonalds järngrepp. Var detta i så fall rätt handlat av rymdimperiet?
Inlägg #9: Postat: 2002-01-31 23:17:00
Tore
Försöker du få oss att tro att det snarare är regel än undantag när det gäller högskole-tjejer som prostituerar sig? Du kanske har lite statistik man kan få titta på?
Inlägg #10: Postat: 2002-02-03 14:13:00
gustaf
kulturimprealism existerar inte. Det som finns är människors fria val
Laddar...