|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-28 10:58:00
|
|
Fanny |
En riktigt bra artikel! Bra skrivet och genomtänkta kloka argument och kommentarer!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-28 11:14:00
|
|
zico |
bra skrivet
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-28 11:16:00
|
|
Kent Davidsson |
Genom att sjunga generaliseringarnas lov sällar JB och Gudrun S. sig till samma skara som fascisterna. Alla påståenden om "strukturer", "patriarkat" etc. måste ha sitt ursprung ur individuella beteenden annars blir det bara metafysik.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-28 13:11:00
|
|
Susanne Gräslund |
En ytterst välskriven text och delvis det jag själv försökte säga i min artikel "Manliga attityder som skrämmer". Den artikeln följdes av en enorm debatt som jag upplevde bottnade i att folk inte klarade av det generaliserade synsätt som måste till för att man ska kunna diskutera sådana här saker. Och att man är rädd för att se samband mellan könsroller i olika kulturer.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-28 14:49:00
|
|
Jörgen G |
Jag tycker det är talande att Jan inte en enda gång har bemödat sig med att svara på någon kommentar till hans artiklar. Är det för att han innerst inne vet att hans argument inte håller?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-28 15:14:00
|
|
Jesper N |
Varför detta krav på att man måste generalisera? Man behöver inte generalisera om man beskriver de beteenden man vill klandra. Visst har vi ett jätteproblem med bristande jämställdhet i Sverige, men det blir knappast bättre för att man anklagar alla män för att ingå i en världsomspännande konspiration mot kvinnor. De allra flesta vill behandla sina medmänniskor med respekt, beskriv verktygen för att göra detta istället för att beskylla folk för att förtrycka kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-28 16:35:00
|
|
Jörgen G, långt inlägg... |
Jag råkar vara född med en penis. Grovt generaliserande innebär det följande: Jag kommer att få lägre betyg i skolan, trots att jag får mer av lärarnas tid. Efter skolan kommer jag att tvingas tillbringa ett år instängd på små utrymmen tillsammans med andra omogna män och tvingas utföra meningslösa sysslor i det oändliga helt utan valmöjlighet och personlig komfort och långa tider nekade mer än ett absolut minimum av sömn. Detta till en dagersättning som bara kan beskrivas som ett hån.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-28 17:27:00
|
|
sten |
Vi måster inse att vi fått stora problem beroende på invandringen av hundratals olika grupper och "kulturer"Vi har gigantiska problem att lösa, inte genom att poliser och bostäder avsetts att bevaka de kvinnliga invbnadrarna utan betydligt svårare. Misslyckas vi får vi nazisterna på oss och vi får en situation mångdubbellt värre än Danmark
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-11-06 15:03:00
|
|
Emma |
Jan skriver mycket bra och erbjuder enormt stort utrymme för eftertanke.
|
| |