Inlägg #1: Postat: 2002-01-25 11:10:00
|
Typsieo |
Jag ser inget problem med chefernas löner. Eftersom de får så mycket, så är tydligen företagts ägare beredd att betala så mycket. Och om en arbetare eller chef för den delen inte är nöjd med sin lön, kan de naturligtvis tacka nej till jobbet och söka sig någon annanstans där de kan få mer betalt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-25 11:20:00
|
E. |
I din lärobok i nationalekonomi, ja. I verkligheten, nej.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-25 11:23:00
|
E. |
Föregående kommentar var ett svar på Typsieo.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-25 12:49:00
|
Anna Li |
Du missar en ganska viktig sak; en arbetare skulle i de allra flesta fall inte klara det jobb en chef har.
För det mesta krävs det både en viss utbildning, en förmåga till strategiskt tänkande, en massa kunskaper om företagande, en vilja att jobba betydligt mer än 8 timmar om dagen samt en hel del kontakter.
Eftersom det är relativt få människor som har dessa kvalifikationer så får de bättre betalt.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-25 14:47:00
|
Michael Johansson |
Lön sätts efter hur utbytbar man är, inte efter hur stor nytta man gör. Oavsett det faktum att alla positioner i ett företag behövs är en "arbetare" lättare utbytbar än en VD för ett stort företag, och därför tjänar VD:n mer. Detta är helt rimligt.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-25 15:13:00
|
Fredrik Brandberg |
Ja, tänk att det är så enkelt. :-
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-25 15:59:00
|
Mange.B |
Lite märkliga kommentarer här ibland. Jag kommer från en gren där chefen bara finns för att ingen annnan orkar ta tag i den smörjan som han/hon pysslar med. Själv tjänar jag mer än min chef,I mitt fall och flera av mina kompisar, byts dirren ut mycket enklare än t ex mig.
så jag vet inte varför det pratas så mycket om löner hit och löner dit.
Men jag inser definitivt att det inte ser ut så på alla arbetsplatser bara för att det är så på min. Problem finns, dock inte överallt.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-25 16:33:00
|
icke-fattaren |
Hur kan det komma sig att så fort extrema löner kommer på tal Foppa, Sundin, näringslivschefer så rycker alltid en massa människor ut och försöker försvara och förklara. Som att det fanns förnuftsmässiga och helt rationella och rättvisa grunder och motiv till vulgära skillnader. Att de gynnade själva försvarar ojämlikheten med näbbar och klor kan jag fatta, men ni andra?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-26 18:54:00
|
Druvan |
Vilka menar du med cheferna? Jag har arbetat flera år i industrin och jag kan svära på att varken min förman eller avdelningschef tjänade 700000 kr i månaden. Det är logiskt med lönestegring vid högre position i företagshierarkin, men HUR mycket högre lön ska toppcheferna ha? 35 gånger mer än en arbetare är definitivt för mycket.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-01-26 19:06:00
|
Dan |
En bibliotekarie har flera års högskoleutbildning men tjänar mindre än vad en outbildad artonåring får i ingångslön i industrin. En undersköterska tjänar ca 30 mindre än vad en industriarbetare gör. Industriarbetare tjänar bra om man inte väljer att jämföra deras lön med koncernschefernas!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-01-27 10:16:00
|
peter horal |
Ja du har rätt vill man tjäna 35 ggr. mer så är det ju bara att bli chef, så otroligt enkelt att man häpnar över hur få som blir det
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-01-29 15:10:00
|
Stefan Holmqvist |
Det vore bättre om samtliga arbetare fick ta del av aktierna genom inköp mot en fast, låg kurs Detta omöjliggörs dock av Sossarna debila inställning till inkomster. Reglerna för optioner i Sverige jämfört med USA el UK är direkt skrattretande. Sätt stöveln mot strupen på Ringholm.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-01-30 18:32:00
|
C H Hermansson |
En anledning till de stora löneskillnaderna är att alla inte behövs lika mycket - de flesta arbetare på golvet kan med lätthet ersättas av mannen på gatan.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-02-04 01:46:00
|
joni |
35 gånger högre och 35 gånger lägre ist nicht jämförbart. har du aldrig räknat med sånt förr eller?
annars har du helt rätt. det är stora hemska fel i samhället, och du har en bra poäng. synd att du har det där felet bara. annars var det perfekt.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-02-12 13:37:00
|
Inka |
Det vore bra mycket bättre om sådana som dig skulle vara arbetslös.. 0 ggr mer lön till idioter!
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-02-13 09:43:00
|
johanna |
Genom att söka och bli en EU-tjänsteman. Skatterfritt dessutom saanär som 13 EU-skatt. Men inte till naagra medlemsländer alltsaa!
|
|