Inlägg #1: Postat: 2002-01-22 18:20:00
|
Michael Lundahl |
Vad Juanita? Säg inte bara "Gör nåt" för det fattar vilken skolunge som helst att något måste göras. Det alla vill veta är VAD som skall göras.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-22 19:47:00
|
Zephyr |
Ja, vad? Inte lär det hjälpa att sätta alla kurdiska fäder på skolbänken och undervisa dem i svensk mentalitet: "här i Sverige förstår ni får man älska vem man vill, man får ha sex innan man gifter sig, och det gäller både pojkar och flickor". Inte fan ändrar man folks attityder på det sättet. Det som ändrar attityder är exempel. Det måste bli vanligare med "blandförhållanden" och "blandäktenskap" helt enkelt. Ju mer det syns, ju mer accepterat blir det.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-22 20:59:00
|
Runar |
Jag tror att det hjälper med "kurdiska fäder på skolbänken". Jag skrev tidigare om det danska förslaget som media i Sverige har spottat så mycket på men som jag tycker är bra. Kräv att kurdiska fäder och andra respekterar svensk lag. Om inte blir det inget medborgarskap eller uppehållstillstånd. Det viktigaste är att skydda kvinnorna som hotas och inte brottslingarna.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-22 21:01:00
|
Runar |
Alltså, klargör vilka lagar som gäller. Om de svarar som brodern i reportaget "jaha, då lever jag efter två lagar då, jävla hora jag ska döda dig" så är det bara att åka hem och aldrig mer komma tillbaka.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-22 21:03:00
|
Runar |
Den kurdiske mannen i studion sa att det här inte gällde alla kurder utan bara några få. Då är det ju inget problem eller hur? Bort med de som inte kan uppföra sig civiliserat och sedan slipper flickor mördas och så behöver inte övriga skötsamma kurder misstänkliggöras heller. Det tjänar alla på!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-22 21:38:00
|
Zephyr |
Runar, din "danska" metod kommer enbart att leda till läpparnas bekännelse. Man ska ju få de här männen att _förstå_ att deras beteende är fel, inte bara skrämma dem till att gömma undan det. Ögontjänare är vad vi får av detta.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-22 21:59:00
|
Calle |
Jag tror inte de kurdiska fäderna kan lära sig någonting. Är man kapabel att hota eller till och med mörda sin egen dotter är man störd i huvudet och borde sättas in på psyket, men helst inte i Sverige.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-22 22:03:00
|
Calle |
Zephyr tycker att vi ska vänta i 25 år på att blandförhållandena blir vanliga så fäderna hinner tänka till. Det borde ju lagstiftas bort på nåt vis. Nolltolerans vid hot eller någonting. Ingen kan ju få hota sina döttrar efter det här utan att polis eller myndigheter gör någonting på direkten.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-22 22:09:00
|
Zephyr |
Givetvis ska inte hot osv tillåtas - och det gör det inte heller ta en titt i lagboken om du inte tror mig. Vad jag menar är inte att blandförhållandena ska lösa enstaka akuta problem, utan bana väg för en långsiktig förändring av värderingar. Långsiktighet är för det mesta bättre än kortsiktighet. Faktiskt.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-01-22 22:42:00
|
Runar |
Jo, jag tycker att det var bra med de två kvinnorna i studion som levde med svenska män. Ett litet steg mot att visa upp mer "blandförhållanden". Jo, jag tror att det kan vara bra också. När det gäller det danska förslaget ingick också att invandrare inte fick ta in någon från utlandet och gifta sig med förrän de fyllt 24. Det är bra, det motverkar att unga flickor åker på "semester" till Turkiet som de sa i reportaget.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-01-22 23:26:00
|
Juanita Gina Zanetti |
Micke: Om du frågar mig så finns det enkla sätt att sätta dit de som är kapabla till att mörda sina egna barn. Kommer man till Sverige så kan man inte leva som en fullblodad muslim, här är ingen religiös. Om de är så förtjusta i den muslimska tron så skulle de kunnat flyttat/flytt till ett muslimskt land, så enkelt är det. Vill de leva här så får de anpassa sig.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-01-23 02:34:00
|
Ulrika |
Juanita: Det är inte bara muslimer som begår hedersmord, Det är väl vad det kallas? Kan ha fel, hoppas att du förstår ändå., utan även t.ex. kristna. Gör skillnad på kultur och religion - det finns inget inom Islam som säger att du ska döda din dotter.
Jag förstår naturligtvis vad du menar med anpassning, men du uttrycker dig ovanligt klumpigt.
Och till sist: I Sverige finns många religiösa människor, t.o.m. svenska "fullblodade" muslimer. Blev du förvånad?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-01-23 09:03:00
|
F**k religion |
Visst finns det religiösa människor i Sverige, men i det här landet har religionen länge betraktats som någonting privat. Vad de religiösa muslimerna gör är att ta med sin religion ut i det offentliga rummet och vifta med den i ansiktet på alla, och det är inte förenligt med det svenska förhållningssättet. Sverige är skönt sekulariserat och bör så förbli.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-01-23 10:28:00
|
Juanita |
Ulrika: jag vet, det begås hedersmord i Syditalien, Malta och Sydamerika men det är muslimer som tar det med sig till Sverige. Jag känner en massa muslimer som håller på att sprängas av ilska nu, det räcker. De är civilicerade medborgare och är väldigt trötta på att de ska drabbas av att någon galning mördar sin fru på det här barbariska sättet.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-01-23 15:43:00
|
Ulrika |
F**k religion: Jag ser inget fel i att skylta med sin religion. Den är en del av personen ifråga, liksom etnicitet, kultur eller sexualitet. Vad som däremot är viktigt är att man respekterar att andra kan tycka och tro annorlunda. Inte för att den här diskussionen egentligen hör hit, men har du ändå lust att förklara vad du menar med "att ta med sig sin religion ut i det offentliga rummet och vifta med den..."?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-01-23 19:45:00
|
F**k religion |
Slöjorna är väl det mest uppenbara exemplet på hur man kan ta ut sin religion i det offentliga rummet. Jag ser ett väldigt stort fel med att skylta med sin religion, eftersom religion är av ondo och förtrycker människan. Jag tror inte du hade uppskattat att en person med t.ex. nazistiska åsikter hade skyltat med detta i det offentliga rummet där alla ska samsas.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-01-23 23:01:00
|
Ulrika, studerar religionsvetenskap |
Det är enbart löjligt att jämställa religion med nazism. Inte ens värt att kommentera. Varför uttala sig om religion när man inte ens är intresserad av att begripa och/eller utforska?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2002-01-24 00:09:00
|
jamiila |
juanita...du har en tendens att uttrycka dig tvetydigt...i ditt första inlägg snackar du om att det e muslimernas fel...o i det andra talar du om att du känner muslimer som håller på att sprängas av ilska..vad e det du vill framhålla?...Fuck Religion..kan du utan att blanda ihop kultur med religion tala om det onda med religio
|
|
Inlägg #19: Postat: 2002-01-24 02:35:00
|
Juanita |
Du får skilja på muslimer som är troende och de som inte alls tror på Gud, sen har vi en hel dröd med muslimer som tror och samtidigt är civilicerade. Det kanske finns en islamistisk tro som passar in i Sverige men den få´r inte vara så barbarisk. Så som jag har uppfattat det så är muslimer runt om i Sverige, icke religiösa muslimer, så ledsna och arga för att de stämplas som barabrer fat de inte ens har något med saken att göra.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2002-01-24 15:31:00
|
Fuck religion |
Ulrika > hur vet du att jag inte är intresserad av att begripa? Hur vet du att jag inte har utforskat? Det kanske jag har, men kommit till en helt annnan slutsats än du! Har du tänkt på det? Jag VET vad monoteistiska religioner innebär, och jag är emot dem. Allihop. F.ö. jämför jag inte religion med nazism - jag jämför beteenden. Läs innantill.
|
|