Inlägg #21: Postat: 2002-01-24 17:17:00
|
Juanita |
Religion och det mederna samhället går inte ihop.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2002-01-24 17:56:00
|
Juanita iranskargentinska |
Religion ochdet moderna samhället går inte ihop. Varför skulle sverige anpassa sitt land efter flyktingars behov. det här är människor som har rymt sina länder och begär att det nya landet ska anpassa sig efter deras regler, JAG SPYR.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2002-01-24 17:56:00
|
Juanita iranskargentinska |
Religion ochdet moderna samhället går inte ihop. Varför skulle sverige anpassa sitt land efter flyktingars behov. det här är människor som har rymt sina länder och begär att det nya landet ska anpassa sig efter deras regler, JAG SPYR.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2002-01-25 02:00:00
|
Ulrika |
F**k religion: Jag har inte sagt vad jag anser om "monoteistiska" religioner. Den påtagliga skillnaden är väl att jag uttrycker mig mer varsamt än du. Jag tycker att det är upp till var och en hur han eller hon vill leva sitt liv, om man vill utöva sin andlighet eller sprida sitt politiska budskap. Jag anser att man får gå klädd hur man vill så länge man inte bär t.ex. nazistiska symboler, för att anknyta till tidigare inlägg.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2002-01-25 02:00:00
|
Ulrika forts. |
F**k religion: Tycker du att det är fel att skylta med att man är kommunist eller homosexuell också? Tycker du att vi alla ska bära samma uniform? Förklara gärna hur du tänker.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2002-01-25 02:06:00
|
Ulrika |
Juanita: Det finns många religiösa och moderna människor. Vari ligger motsättningen? En definition av religion kanske skulle vara på sin plats? Precis som om alla troende är benägna att döda sina barn... Vad du troligtvis syftar på är fanatism. F.ö. tror jag inte att s.k. hedersmord har något att göra med religion överhuvudtaget.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2002-01-25 09:38:00
|
Jörgen G |
Är alla troende benägna att döda sina barn? En mycket central del i Bibeln GT är ju när Gud fick för sig att pröva tron hos en djupt religiös man Job? och beordrade honom att offra sin son till Gud. Och han tänkte bara "O Gud säger det, är det bäst att jag gör det. Han vet vad han gör."
|
|
Inlägg #28: Postat: 2002-01-25 09:40:00
|
Jörgen, forts... |
Så han traskade iväg med pöjken till en offerplats och skulle just sticka kniven i honom när gud stoppade honom och sa att det bara var ett prov, och att han hade klarat provet! Och denne man som var beredd att mörda sin egen son framhålls ofta som ett föredöme inom religionen för sin djupa tro!
|
|