Yttrandefrihet hotar demokratin

Den här tråden diskuterar artikeln Yttrandefrihet hotar demokratin.
Inlägg #1: Postat: 2002-01-21 10:10:00
Bertram
Kan vi inte införa en lag som förbjuder alla som heter Nilsson att överhuvudtaget uttrycka sin mening?
Inlägg #2: Postat: 2002-01-21 10:14:00
prime
Det är sant att det går att säga nästan vad som helst om Kvinnor, homosexuella mm.. utan påföljd, men nästan överallt skulle sådana ord, meningar mötas av avsky vilket jag tycker är rätt Vad som sticker i ögat är att det går att vara extremt nedlåtande mot män, utan att detta sker.. det höjs små röster, men dom slås snabbt tillbaka.. det väcker oxå obehag kanske inte hos dig, men hos mig bland annat
Inlägg #3: Postat: 2002-01-21 11:00:00
Mikael Svensson
Jättebra? Så kan det sitta en politisk kaffekokar-elit och bestämma vad som får sägas i yttrandefrihetens namn och vad som inte får sägas. Men just det ja, då har vi inte yttrandefrihet längre...
Inlägg #4: Postat: 2002-01-21 11:32:00
Olof Öberg
Varför inte förbjuda dumma människor? Då har vi ju löst problemet. Tänk vad bra om polisen kunde låsa in de dumma människorna så att de slutade säga dumma saker. Kanske de kunde få gå i skola så att de kunde lära sig att inte vara dumma längre.

"Krig är fred. Frihet är slaveri. Okunnighet är styrka." - Sanningsministeriet
Inlägg #5: Postat: 2002-01-21 11:36:00
Jesper N
Vi kanske skall rösta om vilka grupper som inte skall få yttra sina åsikter, det är ju demokratiskt. Men vänta, då börjar vi ju rösta bort våra demokratiska fri- och rättigheter, var inte det precis vad man gjorde i Tyskland på 30-talet?
Inlägg #6: Postat: 2002-01-21 11:46:00
Isa W.
Jag kan förstå din inställning, även om jag finner den problematisk. Vi kan nog inte få ett samhälle där inga verbala övergrepp finns utan att inskränka yttrandefriheten mer än vad de flesta är villiga att göra. Gränsdragningen kommer att vara extremt svår att formulera och dessutom godtycklig. Men jag håller med dig om att vad som räknas som hets mot folkgruppdet säger mycket om de rådande värderingarna.
Inlägg #7: Postat: 2002-01-21 12:04:00
Hasselbergarn
Bortsett från dina märkliga paralleller mot feminismfrågor så håller jag med dig. Frihet med ansvar, när folk inte kan ansvara så får friheten inskränkas.
Inlägg #8: Postat: 2002-01-21 13:19:00
kalle
Vilket fascistiskt skitsnack.
"Jag hatar dina åsikter men är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem" Voltaire
Inlägg #9: Postat: 2002-01-21 13:55:00
Passer D
Att förtrycka minoriteter leder nog knappast till förbättring. Jag tror på en dialog - en dialog mellan rasister och andra som inte sympatiserar med dem. Att lyfta fram rasismens sköra bubbla i ljuset skulle få den att brista. Studera exempelvis exits utmärkta jobb!
Brist på kunskap leder till fördomar och det är precis vad som drabbat rasisterna. De umgås ofta enbart med likasinnade och tycks i stort sett vara isolerade från det övriga samhället.
Inlägg #10: Postat: 2002-01-21 14:41:00
Lisa
Det kniviga är isåfall att formulera en sådan lag så att den inte hindrar oss från att med ordets makt försöka störta en framtida diktator. hur definierar man vad som får eller inte får sägas? Får man aldrig säga något elakt? Bara till vissa? Hur bestämmer man vilka dessa är? Tanken på ännu en begränsande lag skrämmer mig även om jag är nöjd med den vi redan har. Det är bra att ha respekt för yttrandefriheten.
Inlägg #11: Postat: 2002-01-21 16:56:00
lars
jobbar din pojkvän på sourze? märkligt att ALLA dina artiklar blir illustrerade...
Inlägg #12: Postat: 2002-01-21 21:40:00
Henrik Hermansson
Det är kanske inte nödvändigt att inskränka yttrandefriheten för att skapa en bättre människosyn i samhället, utan snarare inse vad liberala ynglingar egentligen menar när de propagerar.
Inlägg #13: Postat: 2002-01-22 00:11:00
Fredrik Vargas Friberg
Vi har icke en demokrati i sverige... för det anda, i en demokrati så talar man fritt och följer med det fria ordet efter demokratins principer, vilket förbjuder påhopp av de slag som du talade om.Att säga rasistiska ord, bryter mot demokratins Naturrättsprincip.
Länk: sourze.se
mvh Fredrik
Inlägg #14: Postat: 2002-01-22 01:41:00
Jörgen Karlsson
Lustigt nog ger du själv i din artikel en väldigt god anledning till varför man inte ska begränsa yttrandefriheten ytterligare, när du vill förbjuda porrfilm, då du anser att den innebär "det systematiska förnedrandet av kvinnors sexualitet". Du själv blir därmed ett skolexempel på vilka faror som börjar lura när man börjar montera ner yttrandefriheten.
Inlägg #15: Postat: 2002-01-25 10:14:00
AMN
om någon undrar vart artilken har varit ås har jag bara haft lite val på mitt sourze. fixat nu!
Inlägg #16: Postat: 2002-01-25 11:27:00
Jesper N
"Att införa begränsningar i vad som får yttras offentligt är inte nödvändigtvis ett steg mot ett större förtryck - bara ett utbyte från ett förtyck till ett annat". Det finns en skillnad som är väsentlig: om staten utövar förtrycket finns det ingen instans att överklaga till. Om staten däremot värnar om yttrandefriheten så har du en mäktig budsförvant när du kämpar mot åsiktsförtryck från extremistgrupper.
Inlägg #17: Postat: 2002-01-25 11:36:00
Jesper N
Jag tror mer och mer att artikeln är ett parodiskt inlägg i debatten. Uttryck som "Att förbjuda rasistiska uttalanden är ett steg, men det finns mycket annat som är fel i samhället" och "Det finns för många sjuka minoriteter där ute" antyder att du på allvar tror att du vet så pass mycket bättre än andra att de inte ens skall få komma till tals. Rädd var ordet sa Bull.
Inlägg #18: Postat: 2002-02-01 08:52:00
Beachbummer
Jag har klurat länge på frågan om
vilka yttranden som bör
förbjudas. Ett klart gränsfall är
påståendet att amerikanerna inte
varit på månen. Det är förtal av
en drös oskyldiga och
förmodligen hederliga individer.

Sen kan man ju fråga sig vad
nyttan är att förbjuda lögner
om historiska händelser. Skapar
inte förbud misstankar om att
etablissemanget kanske trots
allt döljer något? Låt dårarna
tala fritt och göra bort sig. Gör
dem inte till yttrandefrihetens
martyrer!
Inlägg #19: Postat: 2002-02-01 14:55:00
Johnny
Man kan inte ha "lite lagom yttrandefrihet", eller så där småmysigt måttligt med yttrandefrihet. Antingen har man yttrandefrihet, eller så har man det inte. Om man inte vill ha det, som du, så blir ju staten den instans som får avgöra vad man vill ska gå i print, eller inte. Då får staten åsiktsmonopol. Jag ser faktiskt större faror i det.
Laddar...