|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-14 17:10:00
|
|
Samuel Sirén |
Visst, om man hittar på något som gör sajterna mer lättnavigerade är det givetvis alldeles utmärkt. Fast nu är det ju tvärtom så att den klantiga implementationen av Sourze gör Sourze mer svårnavigerad. Det är f.ö. inte "konservatism" att en bil svänger år höger när man vrider ratten åt höger, trots att alla bilar fungerat så i ungefär hundra år, utan en synnerligen praktisk konvention. På samma sätt är det en praktisk konvention med hyperlänkar.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-14 17:14:00
|
|
Samuel Sirén |
Alla de "stora" sajterna, såsom Yahoo, Google CNN etc, använder teknik till det som teknik skall användas till: Användbarhet. Inget flashigt och komplett onödigt gucko där inte. Microsofts websajt innehåller förvisso en massa script o.dyl., men det beror förstås på att Microsoft har explicit intresse att visa tekniken i sig.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-14 18:02:00
|
|
Leenus |
Nu har jag inte pratat om några bilar som svänger åt vänster när man styr åt höger, utan t.ex. om DHTM för att göra menyer där alla sitens sidor är tillgängliga snabbt och enkelt, eller om DHTML-scrollar/iFrames för att utnyttja skärmens yta till max. Netscape 4 är en skitläsare och det är mycket märkligt att ta störst hänsyn till den som följer standarden sämst.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-14 18:27:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 3 |
Det är oklart vilken "standard" du här åberopar. Testar man Länk: sourze.se hos Netmechanic, får den betyget 1 av 5 för HTML 4.0-kompabilitet 37 fel och 255 varningar och betyget 1 av 5 för "supported by both major browsers" 88 fel och 255 varningar. Det är alltså en fullkomligt urusel sida ävan ur standardsynvinkel.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-14 18:29:00
|
|
Är förresten sajten alls körd i någon HTML-validerare, någonsin?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-14 18:32:00
|
|
Tja, om tanken är att de som har vad som betraktas som "skitläsare" inte skall kunna använda sajten är förstås syftet i viss mån uppnått. De flesta mera seriösa sajter Yahoo, Google, CNN, Amazon etc brukar dock vinnlägga sig om att sajten skall fungera för alla och envar, inte bara dem som råkar dela utvecklarnas browser- och browserinställningspreferenser. Fast sådan är alltså inte teknikpolicyn på Sourze?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-17 12:09:00
|
|
Leenus |
Jag menade inte att hylla sourze egentligen. Standarden jag pratar om är naturligtvis W3C-standarden som numera anammas av såväl netscape 6 som IE5/6. Slipper man NS4 och annat gammalt skräp så går det faktiskt att göra lysande gränssnitt för webben.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-17 12:11:00
|
|
Leenus |
Har du själv jobbat med webbutveckling på något sätt? Visst vore det fint om det gick klockrent att utveckla för alla webbläsare, men nu är NS4 buggig och dålig och vi ska uppmuntra användare att uppgradera från sin gamla läsare anno 1997. Det går inte så bra att köra moped på motorvägen. Dåliga läsare tvingar fram kompromisser och gör utvecklingstiden längre vilket gör siterna dyrare.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-17 13:11:00
|
|
Samuel Sirán svar på svar 7 |
Tja, validerar man på w3.org sidan Länk: sourze.se blir felrapporten fullkomligt gigantisk.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-01-17 13:15:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 8 |
Huruvida jag själv har jobbat med webutveckling är kopmplett ovidkommande för den enkla principen att dokument på webben bör fungera för olika browsers på olika plattformar och med olika inställningar. Den webutvecklare som inte begriper detta borde skaffa ett annat yrke.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-01-17 13:18:00
|
|
Samuel Sirén mera svar på svar 7 |
Vad är förresten ett "lysande" gränsnitt? Ett som webutvecklaren tycker är kul att skriva, eller ett som underlättar för användaren? Tycker du förresten att Yahoo, CNN, Google m.fl. har kassa gränsnitt? Och hur har du tänkt dig att sökmotorer skall kunna hitta dina sidor, när du bytt ut de vanliga hyperlänkarna mot mera "lysande" gränssnitt?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-01-17 15:23:00
|
|
Leenus |
Som sagt så var min poäng aldrig att hylla sourze. Ett lysande gränssnitt är det som är enkelt att förstå för användaren, ger snabb tillgång till alla delar av siten och är vackert. Teknik kan hjälpa till med det.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-01-17 15:26:00
|
|
Leenus |
Om vi pratar om just navigering. Andra saker att tänka på att utnyttja utrymmet på skärmen bra, undvika grötighet och genom den grafiska formen förmedla den känsla som är lämplig för siten. Vet du vad DHTML är? Vet du vad en hyperlänk är? Varför tror du att de utesluter varandra? Vet du hur en sökmotor fungerar?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-01-17 15:26:00
|
|
Leenus |
Om vi pratar om just navigering. Andra saker att tänka på att utnyttja utrymmet på skärmen bra, undvika grötighet och genom den grafiska formen förmedla den känsla som är lämplig för siten. Vet du vad DHTML är? Vet du vad en hyperlänk är? Varför tror du att de utesluter varandra? Vet du hur en sökmotor fungerar?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-01-17 15:37:00
|
|
Leenus |
Dina exempel:
Google: Bra, men det är å andra sidan inte så svårt att hitta en lösning med en sökruta och 11 länkar. Rätt att tänka sökmotor och inte portal som t.ex altavista.
Yahoo: Funktionellt men grötigt.
CNN: Bra, men väldigt klumpigt utan stylesheets.
Ursäkta dubbelposten.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-01-17 15:43:00
|
|
Leenus |
Förresten så låter jag nog mer aggro än jag är. Givetvis är det bra med siter som fungerar i vilken jävla läsare som helst med vilka inställningar som helst, men det är dumt att inte se någon poäng med mer modern webbutveckling.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-01-17 15:47:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 12 |
Du skriver att ett "lysande gränssnitt" är enkelt, ger snabb tillgång till alla delar av sajten och är vackert. Så, det som utsluter gängse hyperlänkar och alla fördelar de ger, är alltså bara att de inte är tillräckligt vackra?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-01-17 15:51:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 1314 |
DHTML är, föreställer jag mig, bl.a. de motbjudande knappasrna till vänster på Sourze. Som alltså inte är hyperlänkar, och som fungerar mycket sämre än hyperlänkar. Din fråga om sökmotor är lite märklig; sökmotorer och deras spindlar fungerar på många olika sätt. I allmänhet brukar man dock framhålla att sökmotorer har problem med frames, och även länkar som implementeras på andra sätt än som hyperlänkar. Vad föranleder dina frågor?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-01-17 15:52:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 15 |
Just det. Och samtliga dessa sajter fungerar alldeles utmärkt utan Javascript, cookies och style sheets.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-01-17 15:56:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 16 |
Det beror förstås på vad du menar med "modern" webutveckling. Om din tanke är att använda så mycket teknik som möjligt bara för att utvecklaren vill ha kul, klarar jag mig helst utan det -- på samma sätt som jag klarar mig utan t.ex. en tvättmaskin som endast kan manövreras via en WAP-portal.
|
| |